با این حال این شرکت همچنان اجازه انتشار یا پخش آگهی های موجود را خواهد داد.

مارک زاکربرگ، مدیر فیسبوک، این موضوع را در پستی فیسبوکی اعلام کرد و گفت "نگران" است شکاف ها در کشور به طور بالقوه به ناآرامی مدنی بیانجامد.

زاکربرگ افزود که فیسبوک همچنین پست نامزدهایی که سعی دارند پیش از شمارش کامل آرا اعلام پیروزی کنند با برچسب مشخص خواهد کرد.

این شبکه اجتماعی قبلا به خاطر دادن اجازه انتشار آگهی های سیاسی به صورتی که فقط در معرض دید طیف کوچکی قرار می گیرد، بدون آنکه امکان بحث گسترده تر درباره آنها فراهم شود، مورد انتقاد قرار گرفته است.

بنیاد موزیلا ادعا می کند این به سیاستمداران و هواداران آنها فرصت می دهد توهم را واقعیت جلوه دهند و پیش از آنکه خیلی دیر شده باشد وادار به پاسخگویی به خاطر آن نمی شوند. فیسبوک قبلا گفته آگهی نامزدهای انتخابات را راستی آزمایی نمی کند.

فیسبوک همچنین اعلام کرد که ویدئوهای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، که رای دهندگان در کارولینای شمالی را تشویق می کند دو بار در انتخابات رای دهند - اقدامی که غیرقانونی است - حذف خواهد کرد.

'کشور تفرقه زده'

ترامپ مکررا ادعا کرده است که نتیجه انتخابات می تواند به دلیل فریبکاری در دادن رای "مخدوش" باشد.

با این حال هیچ شواهدی از تقلب جدی در دوره های قبلی انتخابات آمریکا به چشم نمی خورد.

زاکربرگ گفت: "این انتخابات طبق روال عادی برگزار نخواهد شد. با توجه به شکاف عمیق در کشور و اینکه اعلام نتایج رای گیری به طور بالقوه ممکن است چند روز یا حتی چند هفته طول بکشد، خطر بروز ناآرامی مدنی در سراسر کشور می تواند افزایش یابد."

این شرکت گفت برای جلوگیری از انتشار شایعات و اظهارات عمدا کذب در فیسبوک، یک رشته تدابیر را در نظر می گیرد:

  • در هفته پیش از انتخابات آگهی سیاسی جدیدی پذیرفته نمی شود
  • پست هایی که مدعی شود مردم در صورت رای دادن به کووید-۱۹ مبتلا خواهند شد حذف خواهد شد
  • پست هایی که به دنبال سلب مشروعیت از نتیجه انتخابات است برچست خواهد خورد
  • همچنین پست نامزدهایی که به دنبال اعلام پیروزی پیش از اعلام نتیجه نهایی انتخابات باشند برچسب خواهد خورد.
  •  
US voters

منبع تصویر، Getty Images

 

زاکربرگ همچنین گفت که فیسبوک سیاست های اجرایی خود علیه جنبش هایی که به انتشار نظریه های توطئه معروف هستند مثل "کیو انان" را "تقویت" کرده است.

او گفت که هزاران گروه فیسبوکی که به این جنبش ها مرتبط هستند حذف شده اند.

با این حال این اقدام با انتقادهایی مواجه شده است.

مدیر "مسائل رسانه در آمریکا" - که یک نهاد نظارتی لیبرال است - آن را به عنوان یک حرکت نمایشی در زمینه روابط عمومی رد کرد.

آنجلو کاروسون در توییتی نوشت: "آنها همچنان اجازه بازپخش آگهی های سیاسی و هدف گرفتن گروه های تازه در جریان هفته پایانی انتخابات را خواهند داد، تا وقتی که این آگهی پیش از ۲۷ اکتبر منتشر شده و حداقل یک کلیک خورده باشد."

"پس می توان حالا یک آگهی بد را پخش کرد، آن را معلق کرد و بعد دوباره در طول آن هفته پخشش کرد."

 

###