ماجرای 10 میلیارد تومان بودجه برگشتی ایرنا به خزانه چیست؟

پرسش:این روزها لطیفه ای برخاسته از واقعیت، نقل مجالس و محفل های کارمندی کارکنان خزانه بانک مرکزی است که از مدیرعامل ایرنا می گویند و اوقات به شادی می گذرانند که او مقادیر معتنابهی از بودجه سال گذشته این سازمان را به خزانه بازگردانده است.

پرسش:این روزها لطیفه ای برخاسته از واقعیت، نقل مجالس و محفل های کارمندی کارکنان خزانه بانک مرکزی است که از مدیرعامل ایرنا می گویند و اوقات به شادی می گذرانند که او مقادیر معتنابهی از بودجه سال گذشته این سازمان را به خزانه بازگردانده است.

کافیست به خزانه سری زده شود و حیرت خانم ب. کارشناس مربوط خزانه را از این اقدام ایرنا مشاهده کرد.

ایرنا قبل از پایان یافتن سال مالی ( تیرماه) بالغ 10 میلیارد تومان از بودجه سالانه سال گذشته خود را بدون مصرف به خزانه  ( بانک مرکزی )‌ بازگرداند.

مجموع کل اعتبارات ( جاری و عمرانی و هزینه های سرمایه ای و مصرفی) ایرنا در سال 1395 بالغ بر 66 میلیارد تومان بود.

رقم 10 میلیارد تومانی که مدیریت ایرنا از بودجه سال گذشته به خزانه (بانک مرکزی) بازگرداند، تماما تحت فصل «بودجه جاری» سال گذشته این سازمان یعنی عمدتا مربوط به حقوق و دستمزد و پاداش و دریافتی کارکنان است .

بازگرداندن این مقدار (بالغ بر یک ششم کل بودجه سالانه سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی) اقدامی نادر است که کمتر وزارتخانه و  سازمانی در کشور مبادرت به چنین اقدام جهالت آمیزی می کند زیرا به هنگام بودجه ریزی و تعیین اعتبارات سال بعد، کارشناسان سازمان برنامه و بودجه به اندازه کافی با بودجه  ارائه شده این دستگاه ها سختگیرانه برخورد می کنند و رقم های پپیشنهادی این دستگاه ها را تعدیل و کاهش می دهند که به محض تصویب و دریافت همین بودجه تعدیلی، دستگاه ها همچون افراد تشنه، تماما آن را هزینه می کنند.

مصرف نکردن بودجه و اقدام به بازگشت بخش قابل ملاحظه ای از آن  به خزانه، پدیده ایست که  دست کم در 25 سال اخیر ایرنا بی سابقه است. تنها در نخستین سال مدیرعاملی فریدون وردی نژاد بود که معاون اجرایی و مدیر وقت مالی این سازمان خودسرانه و بدون اطلاع مدیرعامل، مقدار ناچیزی بودجه را به خزانه بازگرداندند که با توبیخ و عتاب شدید وی مواجه شدند و از آن سال به بعد در دوره ده ساله مدیرعاملی وی نه تنها کل بودجه هزینه می شد بلکه هرسال با لابیگری، بودجه بیشتری مطالبه می شد.

گمان نشودکه مدیریت ایرنا به قصد ظاهرسازی، خودشیرینی و معرفی کردن خود به عنوان مدیری توانا اقدام به بازگردان بودجه این سازمان کرده است (اگرچه همواره بدنبال چنین چهره سازی ها ازخود بوده) تا خود را مدیری معرفی کند که  صرفه جوست  و در راستای اقتصاد مقاومتی! ( ازاین قبیل شعائری است که به راحتی از سوی وی بازیچه دست قرار می گیرد) مدیریت می کند.بلکه موضوع چیز دیگری است.

موضوع اینست که بیش از هرچیزی دلیل چنین اقدام سخیف، حیرت انگیز و سخره آمیزی از سوی مدیریت ایرنا وسوسه دریافت پورسانت دهها میلیون تومانی وبه روایت تاییدنشده بالغ بر یک میلیارد تومان ( 10درصد بودجه برگشتی) و توزیع آن بین دستکم سه مدیر این مجموعه است.

این درحالیست که کارکنان این سازمان بدترین سال حقوقی خود را  سال گذشته سپری کردند و اکنون نیز می کنند  و با حذف اضافه کار ثابت یا کاهش شدید آن، درآمد بخش اعظم کارکنان این سازمان غیر از مدیران و سردبیران، بشدت کاهش یافته و حتی ایرنا نتوانست به وعده قطعی و دستور معاون اول رییس جمهوری برای افزایش فوق العاده (50درصدی) حقوق کارکنان این سازمان و یکسان سازی با نزدیک ترین دستگاه به خود یعنی وزارت ارشاد، جامع عمل بپوشاند درصورتی که با همین بودجه می توانست نه تنها افزایش حقوق مزبور کارکنان  را انجام دهد بلکه افزایش حقوق ایثارگران در راستای تکالیف قانونی خود را نیز انجام دهد .

اقدام به بازگرداندن بودجه جاری که حق مصوب و مورد تایید دولت برای پرداخت به کارکنان ایرنا بوده در حالی صورت گرفته است که این روزها محمد خدادی مدیرعامل ناحق ایرنا در سفر قطر با ماموریت روزانه 500 دلار بسر می برد.

 او از آغاز امسال با قطعی شدن برکناریش از این سمت، اقدام به  سفرهای خارجی متعدد برای کسب درآمد و سیاحت می کند و در برخی سفرهایش نیز همسرش  همراه اوست. او دست کم بابت تبدیل بلیت چین به ژاپن(مربوط به سفر دو ماه پیش وی) 30 میلیون تومان ! از حساب ایرنا هزینه کرد تا به ژاپن هم سفری داشته باشد. او پیش از چین به روسیه (سن پترزبورگ)  رفته بود. جالب اینکه هیچکدام از دو سفر به چین و روسیه کاری نبود و به امور رسانه ای و خبرگزاری  مربوط نمی شد اما او به لطایف الحیل برای خود سفر تراشی می کند! و عملا ماههاست که ایرنا بیش از گذشته به حال خود رها شده و مدیریت عالی ندارد مگر اسماً.

اگر مدیرعامل ایرنا 10 میلیارد تومان بودجه جاری را بر می گرداند و به حقوق و دستمزد و اضافه کار و پاداش کارکنان و عمل به تکالیف و بخشنامه های دولت و قانون، عملا بی اعتناست پس چگونه است برای خود پی در پی  سفرهای خارجی با ماموریت روزانه 18 میلیون تومان می تراشد و اینگونه در اندیشه حقوق و درآمد خود است؟!  

 

 

او درحالی به قطر سفر کرده است که احتمالا با بهره برداری از  فضای تنش اخیر میان عربستان و قطر به مقامات کشور (وزارت امورخارجه ) پیشنهاد داده است که او هم می تواند در حوزه رسانه نقش آفرینی کند و مثلا قطر را در این حوزه تنها گذاشته نشود و به این خاطر به دوحه رفته است. در حالی که قدرتمندترین رسانه نه تنها در میان کشورهای اسلامی و خاورمیانه بلکه آسیا ویکی از برترین ها را در حهان، قطر در اختیار دارد که همان شبکه الجزیره است و همکاری با ایرنای کنونی برای آن محلی از اعراب ندارد و در پشتیبانی از این شبکه رقمی بحساب نمی آید.

او درحالی به قطر رفته و پیش از این به ژاپن سفر کرده است که در دوره مدیریت وی دفاتر ایرنا در این کشور تعطیل شده یا تعطیلی آن ها متوقف نشده است.

خدادی و اعوان و انصار بازنشسته و هریک دارای حقوق 10 میلیونی اش، بطور قطعی رفتنی هستند اما بیچاره جانشین او که چگونه می تواند سازمان برنامه و بودجه را مجاب سازد که بودجه سال آینده (1397)  ایرنا را حداکثر به  مقدار دو سال قبل (1395) بازگرداند.

این کار مدیر ایرنا یعنی بازگرداندن بودجه جاری و حق کارکنان این سازمان، قطعا  نقطه ضعف شدید و تاریکی در دوره مدیریتی وی که از اساس با ویژه خواری شکل گرفت، ثبت خواهد کرد. و همین نقطه برای سنجش توان مدیریتی او، معیار کافی و بسنده ای خواهد بود. 

 

###




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.