حمله موشکی ایران: تعداد سربازان آسیب دیده آمریکایی به ۳۴ نفر رسید

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا یک روز بعد از این حمله در کنفرانس خبری اعلام کرد هیچ آمریکایی در این حمله صدمه ندیده اما هفته گذشته اعلام شد که تعدد مصدومان این حمله 11 تن است و اینک وزارت دفاع آمریکا به طور رسمی از مصدومیت 34 تن نظامی این کشور خبر می دهد

پرسش: پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا گزارش کرده تعداد سربازان این کشور که در جریان حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد عراق دچار آسیب مغزی شده بودند به ۳۴ نفر رسیده است.

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا یک روز بعد از این حمله در کنفرانس خبری اعلام کرد هیچ آمریکایی در این حمله صدمه ندیده اما هفته گذشته اعلام شد که تعدد مصدومان این حمله 11 تن است و اینک وزارت دفاع آمریکا به طور رسمی از مصدومیت 34 تن نظامی این کشور خبر می دهد.

اطلاعیه پنتاگون روز جمعه و تنها یک روز پس از آن منتشر شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با ناچیز خواندن جراحات سربازان آمریکایی گفته بود آنها تنها دچار "سردرد" شده‌اند.

سخن‌گوی پنتاگون گفته ۱۷ نفر از این افراد همچنان تحت نظارت پزشکی قرار دارند.

حمله موشکی دو هفته پیش سپاه پاسداران به پایگاه هوایی عین الاسد در پی آن روی داد که آمریکا روز سوم ژانویه سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را در حال ترک فرودگاه بغداد هدف ترور خود قرار داد.

چند روز پس از آن سپاه پاسداران اعلام کرد که با هدف "انتقام سخت" از آمریکا 22 موشک به سوی دو پایگاه هوایی عراق که میزبان نیروهای آمریکایی هستند پرتاب کرده است. آمریکا اصابت 15 فروند از این موشک‌ها که بیشتر آنها به پایگاه عین الاسد در استان انبار شلیک شده بودند را تایید کرد.

در واکنش اولیه به این حمله دونالد ترامپ با تاکید بر "آسیب ندیدن" نیروهای آمریکایی از کاهش تنش با ایران سخن گفت و آن را دلیلی ضمنی برای واکنش نشان ندادن ارتش آمریکا برشمرد.

اما چند روز پس از این حمله پنتاگون خبر داد که دست کم ۱۱ نفر از نظامیان این کشور به علت آنچه آسیب‌های مغزی ناشی از انفجارها خوانده شده تحت نظر پزشکان قرار داده و همچنین ارتش آمریکا ناچار شده ده‌ها نفر از سربازان مستقر در پایگاه عین الاسد را برای اطمینان از سلامت مغزی مورد معاینه قرار دهد.

با وجود این ترامپ دو روز پیش در حاشیه اجلاس داووس سوئیس به خبرنگاران گفته بود: "شنیده‌ام که چند تایی از آنها سردرد گرفته‌اند و یکی دو ناراحتی جزئی دیگر، من اینجا می‌توانم گزارش کنم که هیچ کدام جدی نیست... در قیاس با مجروحیت‌هایی که دیده‌ام اینها را جدی نمی‌دانم."

 

بقایای موشک شلیک شده ایران که در حواشی شهر البغدادی عراق دیده شده است.حق نشر عکسHUW EVANS PICTURE AGENCY
Image captionبقایای موشک شلیک شده ایران که در حواشی شهر البغدادی عراق دیده شده است.

 

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا تایید کرده است که هیچ کدام از نیروهای این کشور در جریان این حمله موشکی کشته نشده‌اند و اکثر آنها در پناهگاه‌های ویژه حملات هوایی موضع گرفته بوده‌اند.

جاناتان هافمن، سخنگوی پنتاگون روز جمعه به خبرنگاران گفت که ۸ نفر از سربازان آسیب دیده برای دریافت خدمات پزشکی بیشتر به آمریکا بازگردانده و ۹ نفر از آنها هم برای مداوا به آلمان اعزام شده‌اند.

به گفته این مقام وزارت دفاع آمریکا ۱۶ نفر دیگر از مجروحان در عراق و یک نفر هم در کویت درمان شده است.

هافمن گفته مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا هم از تعداد دقیق مجروحان در روزهای نخست پس از حمله مطلع نبوده است.

در همین حال، انجمن غیردولتی کهنه‌سربازان آمریکا و افغانستان از تاخیر دولت ترامپ در اعلام تعداد و وضعیت مجروحان به شدت انتقاد کرده است.

پال ریکهاف، موسس این انجمن گفته: "این قضیه خیلی مهمی است. مردم آمریکا باید بتوانند به دولت کشورشان اعتماد کنند که اطلاعات قابل اعتمادی درباره پسران و دختران آنها در اختیارشان می‌گذاردو هیچ چیز این مهم‌تر و مقدس‌تر نیست."

بنابر گزارش ارتش آمریکا ضربه مغزی ناشی از فشار بیرونی بر مخ امری شایع در مناطق جنگی است.

مرکز ضایعات مغزی کهنه‌سربازان هم گفته این نوع ضربه‌های مغزی معمولا ناشی از امواج انفجار در میادین جنگی روی می‌دهد.

آنها به سه دسته ملایم، متوسط و جدی تقسیم بدنی می‌شود. نوع متوسط آن که به "ضربه مغزی ناشی از موج انفجار" شهرت دارد ناشی از تغییر ناگهانی فشار اتمسفری در هنگام و پس از لحظه انفجار روی می‌دهد.

چنین جراحات مغزی ممکن است ابتدا با علایمی چون سرگیجه و سردرد آغاز شود اما اثرات درزامدت آن می‌تواند به مغز و توانایی شناختی آسیب برساند.

گزارش جدید از تعداد مجروحان ارتش آمریکا در خلال حمله موشکی دو هفته پیش ایران در حالی روز جمعه منتشر شد که بغداد، پایتخت عراق، امروز شاهد حضور صدها هزار تظاهرکننده بود که به دعوت مقتدی صدر، از چهره‌های مهم شیعیان عراق به خیابان‌ها آمده بودند و خواستار ترک فوری آمریکا از خاک کشورشان شدند.

پارلمان عراق هم تنها یک روز پس از اقدام تروریستی فرودگاه بغداد با تصویب قطعنامه‌ای از آمریکا خواست که خاک این کشور ترک کنند.

 

 

###

 




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.