گاهی هم مدیرعامل!

پرسش:مدیرعامل نفوذی(ناهمسو) ایرنا به دولت یازدهم در این روزهای آخر فعالیت خود به حدی از سوء مدیریت  و ضربه به حیثیت حرفه ای این رسانه رسیده که دوره مدیریت او را باید استثنایی ترین دوره در تمام اعصار و دوره های این سازمان خبری دانست.

پرسش:مدیرعامل نفوذی(ناهمسو) ایرنا به دولت یازدهم در این روزهای آخر فعالیت خود به حدی از سوء مدیریت  و ضربه به حیثیت حرفه ای این رسانه رسیده که دوره مدیریت او را باید استثنایی ترین دوره در تمام اعصار و دوره های این سازمان خبری دانست.

گاهی هم مدیرعامل!

مدیرعامل نفوذی(ناهمسو) ایرنا به دولت یازدهم در این روزهای آخر فعالیت خود به حدی از سوء مدیریت  و ضربه به حیثیت حرفه ای این رسانه رسیده که دوره مدیریت او را باید استثنایی ترین دوره در تمام اعصار و دوره های این سازمان خبری دانست.

استثنایی از این نظر و خودشیفتگی از این لحاظ که مدیرعامل ایرنا به این تصور رسیده که از سطح ملی گذر کرده و به سطوح بین المللی نائل آمده به طوری که اینک در مجامع بین المللی در هیات یک صاحب نظر و نظریه پرداز ظاهر می شود. البته بی در و پیکر بودن برخی امور در کشور ما به معنای رها کردن این امور و فقدان نظارت و حساب کشی را در فراهم کردن تحقق و تجلی این تصور نیز نباید نادیده گرفت . او تصور می کند که ظرف ملی و کشور ایران دیگر برای شنیدن و بکاربستن رهنمودها و توصیه های عالمانه وی تنگ و کوچک است و او به دنبال مخاطب و ظرف جهانی است تا سخنان و بیاناتش را درک کنند. همانطور که پس از برجام تلویحا گفته بود اگر او نمی بود برجام به فرجام نمی رسید. جهت اطلاع، او مدیرعاملی است که چندی پیش در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه علمی کاربردی رد شد و با بهره برداری از ایجاد ارتباط با دکتر فرهنگی این مردشریف حوزه مدیریت رسانه، به دوره کارشناسی پردیس دانشگاه تهران که آن هم همراه با پرداخت هزینه تحصیل است، راه یافت (که البته طبق مقررات جدید دولت - تحصیل حین خدمت- غیرقانونی است).

استثنایی از این نظر که مدیرعامل یادشده از آغاز سال 1396 – یعنی سال قطعی بودن برکناریش - ، از هیات یک مدیر رسانه خارج شده و به هیات یک صاحب نظر بین المللی و متفکر جهانی رسانه شناس در آمده و ظاهر شده است. او در همین ماه های نخست سال و در قالب همین تصور پیش گفته؛ به دو مجمع نوپای بحث در امور بین المللی شد رفته و افاضات فرموده؛ یکی در سن پترزبورگ و دیگری در پکن (اولی در معیت واعظی وزیر ارتباطات و دیگری در معیت کمال خرازی رییس شورای روابط خارجی)، در آنجا سخنرانی کرده و دیدارها داشته است، در حالی که هیچیک از این دو مجمع مستقیما موضوع بحث هایشان رسانه و ایرنا نیست.

البته همینجا باید تاکید شود؛ از آنجا که سمت مدیرعاملی ایرنا، در جمهوری اسلامی به عنوان مدیریت سیاسی تعریف شده است، دستگاه های امنیتی و سیاسی کشور باید تمام متن مکتوب دیدارها و مذاکرات وی را با خارجی ها مطالبه کنند.

هیچ نهاد و فردی هم در کشور پیدا نمی شود که سئوال کند؛ بین وی و این دو مجمع بحث چه سنخیتی وجود دارد که برای سفر به آنها از منابع عمومی هزینه می کنید و وقتی را که باید صرف مدیریت این سازمان و کمک به دولتی که هدف سنگین ترین تهاجم رسانه ای قرار دارد، کنید، صرف امور بیهوده می کنید که فقط تا چند هفته دیگر مصادر آن را دارید. 

هیچ مدیرعامل ایرنا به اندازه مدیرعامل کنونی اقدام به سفرهای نامربوط با حرفه رسانه نداشته و هیچ مدیرعامل ایرنا مثل وی، سفر غیرخبری (غیر از امور رسانه ای) نداشته است و بدتر از این هیچ مدیرعامل ایرنا در قیاس با مدیران عامل در تمام دوره های گذشته، به اندازه مدیرعامل کنونی ایرنا، شان مدیریت عامل ایرنا را نازل نساخته است. مشخصاً می توان به سفر (دوهفته ای) مدیرعامل کنونی ایرنا به وین در جریان مذاکرات برجام آن هم به شکل یک عضو کارشناس تحمیلی در ذیل ریاست معاونان وزیر امور خارجه (بعنوان سرپرست هیات) و بعنوان یک خبرنگار و کارشناس خبری اشاره کرد. شاید به این خاطر و این نزول شان مدیرعامل ایرناست که اکنون وزارت امور خارجه در دادن پست خارج از کشور به او ( که بشدت به دنبالش است)، دچار تردید جدی است.

استثنایی از این نظر که هیچ مدیرعامل ایرنا به اندازه مدیرعامل کنونی اقدام به سفر نکرده و بعبارتی به انجام این سفرها، از تهران و ستاد مرکزی تصمیم گیر این سازمان خبری دور نبوده است. در کنار این سفرها، دیدارهای وی را با مسوولان داخلی از بانکی ها تا غیره گرفته تا میهمانان خارجی ایرنا را اگر بیفزاییم، حجم سنگینی از وقت و زمان حاصل می شود که ایشان صرف اموری کرده که بیشتر نفع شخصی برای خود داشته است تا سازمان و به این خاطر باید گفت؛ از این جهت مدیرعاملی استثنایی است. و به این خاطر است که باید گفت او، «گاهی مدیرعامل» بوده و اگر فرصت می کرده مدیرعاملی ایرنا را انجام می داده است، آن هم ‌مدیرعامل یک رسانه که باید در مقام مدیر حاضر در محل کار و صحنه عملیات خبر و هدایت امور سازمانی، باشد. او در این 5/ 3 سال حدود 100 دیدار در محل این سازمان و بیش از 15 سفر خارجی داشته است (که فقط آشکار و رسانه ای شده آنها) که با یک حساب سرانگشتی می توان زمانی را که صرف آنها کرده به دست آورد ودرعوض هیچ فایده و ثمری برای ایرنا نداشته است.

با این ها همه فقط یک سئوال ساده پیش می آید که «پرسش» آمادگی انتشار پاسخ به آن را از سوی ایشان دارد، و‌ آن اینکه با این همه اوقاتی که ایشان صرف امور غیر رسانه ای می کند، آیا فرصت مدیریت ایرنا را داشته است و آیا بهتر نیست به ایشان گفته شود «گاهی هم مدیرعامل».

نتیجه همین گاهی مدیرعامل بودن و مدیریت رهای ایرنا و نیز سپردن امور خبری بعنوان ماموریت اصلی ایرنا، به دستیار ارشد و اصلی مدیرعامل در امور ایرنا (که یک بازنشسته صحنه گردان اصلی ایرناست و بیش از هرچیزدغدغه اش حفظ وضع موجود سازمان و نه حمایت و دفاع موثر از دولت و شخص رییس جمهو و تثبیت موقعیت خود در کسب با ثبات حقوق حدود 10 میلیون تومانی اش است تا آرمان ها و اهداف و برنامه های دولت و اکثریت پیروز در انتخابات) آن می شود که ایرنا مدام در این چهارسال گاف می دهد، کند است ، عقب مانده و دیر اطلاع است و خبرهای با تاخیر زیاد حتی یک روزه منتشر می کند و عملا بطور کامل از حیز انتفاع خارج شده است و بعبارتی 70 میلیارد تومان  بودجه دولت را سالانه به باد فنا می دهد زیرا مدیرعامل آن با مدیریت گاه گاهی اش بالای سرکار نیست.

یک مثال جدید برای این ادعا: همین دوروز پیش بود که ایرنا خبری در مورد حوادث  18 تیر 1378 منتشر کرد که گویی یک دلواپس تندرو بر ایرنا مدیریت می کند و از منظر وی این واقعه – که رهبر انقلاب هم با دانشجویان این حادثه همدردی کردند- روایت می شود.

همین رها شدگی و گاهی اوقات اداره کردن مدیرعامل این سازمان است که موجب می شود معاون خبر این سازمان که پیش از هبۀ این مقام از سوی مدیرعامل به وی، ‌حتی یک روز سابقه کار خبر ندارد و در اتاق خبر ایرنا فعالیت نکرده است، جرئت و جسارت پیدا می کند که سخنان نامربوط و غیر واقعی در مورد عملکرد ایرنا به زبان آورد.

خبر زیر را که ایرنا از دیدار و سخنان معاون خبرکنونی خود در کرمان منتشر کرده، ‌بخوانید تا روشن شود که وقتی مدیرعامل کنونی ایرنا به سبک و سیاق احمدی نژاد؛ در حالی که در مدیریت ملی و کشور درمانده بود، سودای مدیریت جهان و پیچاندن نسخه دردها و مسائل جهان را داشت، عمل می کند، معاون خبرش که اعتبار مدرک دکترای نصفه و نیمه اش از تاجیکستان محل تردید است، به خود می گوید من که مدرکم بالاتر از مدیرعامل است حرف زدن و لفاظی هم مثل سنگ مفت،گنجشک مفت است، بازخواست ندارد، وقتی مدیرعامل اینچنین مثل داالاس اسمایت، هربرت شیلر، رابرت مک چسنی، وینست مسکو ، مک کوئیل و... برای جهان نظریه ارائه می کند (به اظهارات وی در جریان سفر به چین مراجعه شود) من که دکتر هستم چرا اینچنین نگویم. این معاون خبر  در این سفر به کرمان به روایت ایرنا اینچنین گفته است:

**

معاون خبر خبرگزاری جمهوری اسلامی: جوانگرایی امتیاز بزرگ ایرناست

کرمان - ایرنا - معاون خبر سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با بیان اینکه جوانگرایی و اعتماد به جوانان امتیاز بسیار بزرگی برای این سازمان است، گفت: با تلاش جوانان، آینده بسیار درخشانی برای ایرنا و سایر رسانه ها در کشور ایجاد می شود

 

مهری رفعتی روز یکشنبه در آیین معارفه رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان کرمان افزود: ایرنا در چهار سال اخیر پیچ و خم های فراوانی را پشت سرگذاشته و از شکل سنتی به مدرن تغییر پیدا کرده و با مدیریت توانمند و فکر نو، این خبرگزاری رقیب بسیار قدرتمندی برای سایر رسانه ها شده است.
وی تصریح کرد: یکی از شعارهای بسیار مهم ایرنا حرکت به سوی تولیدات با کیفیت است و مرکز کرمان در بخش یادداشت نویسی وضعیت بسیار خوبی دارد.
رفعتی با بیان اینکه رصد فضای مجازی بسیار مهم است افزود: همه باید کمک کنیم رسانه به صورت شبانه روزی فعال باشد و همه همکاران در فضای مجازی ورود پیدا کنند و فعالیت موثر داشته باشند.
وی خطاب به خبرنگاران ایرنا بیان کرد:همواره تلاش کنیم که موضوع محور بوده و برنامه ریزی برای سوژه پروری در تولیدات و گزارش های خبری این سازمان در اولویت باشد.
رفعتی اظهار کرد: اخلاق مداری سرلوحه کار در ایرناست و انتقادات باید در جهت رشد بیان شود و صمیمیت و همکاری باعث موفقیت و تعالی مرکز خواهد شد.
**

واقعا اگر مملکت مملکت باشد باید برای این اظهارات چه اکنون چه بعد، این افراد را باید پاسخگو کند. کدام جوانگرایی ،مگر جوانگرایی فی نفسه امر مثبتی است. آنچه اولی است شایسته سالاری است که اگر به آن عمل می شد جای تو آنجا نبود, این خانم الگو برداری ناقص از اظهارات مقامات می کند. اینجا را با تریبون سیاسی و انتخابات شورای شهر اشتباه گرفته است.

یادر جای دیگری از این اظهاراتش می گوید که ایرنا در چهارسال اخیر از شکل سنتی به مدرن تغییر پیدا کرده است.

به ایشان در اینجا و از طرف سایت «پرسش» می گوییم اگر یک نمونه و مصداق برای این سخن خود حتی اگر جزئی و کوچک ذکر کردید سایت پرسش بایت همین چهارسالی که  از مدیریت کنونی ایرنا پیوسته انتقاد کرده است عذرخواهی رسمی و علنی و صریح خواهد کرد.

یا در حالی از اخلاق گرایی در ایرنا سخن می گوید که بابت برخی اظهارات کارکنان ایرنا در مورد یکی از کارکنان در گذشته اش به نام احمد فراهانی چه عتاب ها و تهدیدها که نکردند 

وی با کمال وقاحت به گونه ای از بهشت برین و نمونۀ آرمانی ایرنا سخن می گوید که به وقتش باید آگاهش ساخت که در همین ایرنا آن مقامش در سفر به خاور دور همسرش را همراه برده بود و بابت تبدیل بلیت هواپیما از یک مقصد به مقصد دیگر 20 میلیون تومان از ایرنا هزینه کرد.

 

###




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.