فرانسه: تا سال ۲۰۴۰ فروش خودروهای بنزینی را ممنوع میکنیم
پرسش:در اقدامی که دولت فرانسه آن را انقلابی توصیف کرده قرار است این کشور فروش خودروهای بنزینی و گازوئیلی را تا سال ۲۰۴۰ ممنوع کند. این اقدام فرانسه کاملا در جهت متضادی است که دونالد ترامپ با خروج از معاهده پاریس نشان داده است.
پرسش:در اقدامی که دولت فرانسه آن را "انقلابی" توصیف کرده قرار است این کشور فروش خودروهای بنزینی و گازوئیلی را تا سال ۲۰۴۰ ممنوع کند. این اقدام فرانسه کاملا در جهت متضادی است که دونالد ترامپ با خروج از معاهده پاریس نشان داده است.
نیکلا هیلو، وزیر محیطزیست فرانسه همزمان با اعلام طرح دولت برای برچیدن خودروهای سوختفسیلیسوز، این اقدام را تجدید میثاق فرانسه با معاهده اقلیمی پاریس دانسته است.
به گفته وی فرانسه در یک چشمانداز سی ساله میخواهد در سال ۲۰۵۰ سرزمینی عاری از تولید آلایندههای کربنی شود.
هم اکنون خودروهای الکتریکی تنها کمی بیش از یک درصد از بازار خودرو فرانسه را تشکیل میدهند و حدود سه و نیم درصد از خودروهای این کشور هم موتورهای دوگانهای (هایبرید) دارند که از ترکیب الکتریسیته و سوخت فسیلی استفاده میکند.
با وجود این، وزیر محیطزیست فرانسه مشخص نکرده است در سال ۲۰۴۰ سرنوشت میلیونها خودرویی که از سوختهای فسیلی استفاده میکنند چه خواهد شد.
امانوئل مکرون، رئیس جمهوری جدید فرانسه که آشکارا از سیاستهای محیطزیستی دونالد ترامپ انتقاد میکند، آقای هیلو را که یکی از فعالان برجسته و کهنهکار محیطزیستی است به عنوان وزیر محیطزیست خود برگزید؛ گزینشی که میتواند دقیقا نقطه مقابل سیاستهای دولت جدید دونالد ترامپ در آمریکا تلقی شود. دو رئیس جمهور قرار است فردا در هامبورگ آلمان و در قالب اجلاس رهبران گروه 20 دیدار کنند و پس از آن هم اقای ترامپ در سفری اختصاصی به پاریس خواهد رفت.
آن طور که فرانسه میگوید، تصمیم آمریکا برای خروج از معاهده پاریس یکی از عواملی بوده که این کشور را مجاب کرده اقدامی جدی و پیشرو در این زمینه بردارد.
در همین حال، دیگر خودروساز بزرگ جهان، ولوو، چند روز پیش اعلام کرده بود تمام محصولات این گروه صنعتی تا سال ۲۰۱۹ دست کم در بخشهایی از موتور الکتریکی خواهند شد.
نیکلا هیلو، وزیر محیطزیست فرانسه میگوید به اعتقاد او خودروسازان بزرگ فرانسه چون پژو، سیتروئن و رنو قابلیت دگردیسی محصولات خود تا سال ۲۰۴۰ را دارند.
رنو مدل زُئی هم اکنون هم یکی از خودروهای الکتریکی پرفروش در جهان است.
به گفته هیلو، با هدف عملیاتی کردن این طرح "انقلابی" دولت به خانوادههای کم درآمد برای خرید خودروهای الکتریکی کمک خواهد کرد.
در حال حاضر، خودروهایی که از سوختهای فسیلی چون بنزین یا گازوئیل استفاده می کنند ۹۵ درصد بازار خودرو اروپا را تشکیل میدهند.
به گفته هیلو دیگر طرحهای دولت برای پاکسازی محیطزیست از آلایندههای کربنی، متوقف کردن همه نیروگاههای ذغال سنگی در فرانسه تا سال ۲۰۲۲ (پنج سال دیگر) و کاهش 50 درصدی استفاده از انرژی هستهای در نیروگاههای تولید برق تا سال ۲۰۲۵ است.
بسیاری از شهرهای بزرگ فرانسه، از جمله پاریس، با مشکل آلودگی هوا مواجهند، پاریس در ماه مارس گذشته چند روز را با سطح آلودگی هشداردهنده پشت سر گذاشت.
ماه گذشته، یک زن فرانسوی دولت این کشور را به علت آنچه قصور دولت در تامین سلامت او در برابر آلایندههای هوای پاریس میخواند، به دادگاه کشاند.
دیگر کشورهای اروپایی هم اقدامات مشابهی را اتخاذ کردهاند؛ نروژ که پیشتاز استفاده از خودروهای الکتریکی در اروپا است هدف خود را حرکت به سوی ۱۰۰ درصد الکتریکی شدن خودروها در این کشور تا سال ۲۰۲۵ تعیین کرده؛ چشماندازی که هلند هم آن را مصوب کرده است. آلمان و هندوستان هم طرحهای مشابهی را با ضرب الاجل سال ۲۰۳۰ برای خود تعیین کردهاند.
###