واکنش ایران به اظهارات وزیر خارجه آلمان درباره برخورد با معترضان گرانی بنزین

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در سخنانی در پارلمان این کشور نحوه برخورد با معترضان بنزین را سرکوب خشن توصیف و کشته‌شدن معترضان در ایران را محکوم کرده بود.

پرسش: عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید اظهارات وزیر خارجه آلمان درباره نحوه برخورد با معترضان گرانی بنزین، "غیرحرفه‌ای"، "مغرضانه"، "مداخله جویانه" است.

موسوی گفته "جمهوری اسلامی ایران در ناآرامی‌ها و آشوب‌های اخیر در کشور، قطعا صف دشمنان و عاملان کشتار مردم بیگناه و حامیان خارجی آنها را از دیدگاه‌های معترض جدا دانسته و با توجه به نتایج بررسی‌ها و تحقیقات، تصمیمات لازم را در راستای احترام به حقوق مردم ایران و نیز تامین امنیت پایدار اتخاذ خواهد کرد".

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در سخنانی در پارلمان این کشور نحوه برخورد با معترضان بنزین را "سرکوب خشن" توصیف و "کشته‌شدن معترضان در ایران" را محکوم کرده بود.

هایکو ماس گفته که شمار کشته‌شدگان مشخص نیست اما گمان می‌رود صدها تن جان خود را از دست داده باشند.

اکنون سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفته "از برلین انتظار می‌رود به جای اتخاذ مواضع غیرحرفه‌ای و مغرضانه، رعایت مبانی اولیه حقوق بشری را با چشمانی باز، فراگیر و مبتنی بر رویکرد بی‌طرفانه در دستورکار قرار دهد".

موسوی اظهارات وزیر خارجه آلمان را شماتت کرد و گفت "افکار عمومی جهان هنوز تسلیح کننده دیکتاتور سابق عراق به سلاح‌های شیمیایی که بر سر همین شهروندان ایرانی و همسایگان عراقی‌شان در خلال جنگ تحمیلی می‌بارید را از یاد نبرده‌اند و همچنین سرکوب معترضان از سوی پلیس آلمان در جریان برخورد با اعتراض کنندگان نشست سران گروه ۲۰ در تیر ۹۶ در هامبورگ و یا گسیل سلاح به منطقه غرب آسیا از سوی برخی کشورهای اروپایی که تنها نتیجه آن ارتکاب جنایات جنگی و بروز موج ویرانی و کشتار مردم خصوصا زنان و کودکان بی دفاع از جمله در یمن بود را به خاطر دارند".

او گفت "اینگونه اظهارات غیرمسئولانه و مداخله‌جویانه نمی‌تواند کوتاهی برخی کشورهای اروپایی در اجرای توافق هسته‌ای(برجام) با ایران را تحت الشعاع قرار دهد.

در جریان اعتراض‌های آبان ماه ، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به کشورهایی که از معترضان در ایران حمایت ‌کنند هشدار داده بود.

 

###




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.