پرسش: به گزارش پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، این افسانه مردسالارانه نادرست که بانوان به دلیل کاستیهای زیستی در استعداد ریاضیاتی نمیتوانند در رشتههایی چون علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات رشد و پیشرفت کنند، هنوز هم در بسیاری از جوامع وجود دارد. اما تیمی از محققان دانشگاه کارنگی ملون آمریکا با انجام تحقیقی جامع بر روی رشد مغز دختران و پسران جوان، خلاف این موضوع را ثابت کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که تفاوت جنسیتی در عملکرد مغز یا استعداد ریاضی معنایی ندارد.
جسیکا کانتلون استاد علوم اعصاب رشد و نمو، استادیار روانشناسی و مولف ارشد این پژوهش میگوید: «علم با باورهای مردم جور در نمیآید. نتایج تحقیقات ما نشان داد که مغز کودکان فارغ از جنسیت آنها به طور مشابه کار میکند. بنابراین امیدوارم بتوانیم در انتظارات از دستاوردهایی که کودکان میتوانند در حوزه ریاضیات به دست آورند، تجدیدنظر کنیم.»
کانتلون و تیمش نخستین تحقیق مبتنی بر تصویربرداری عصبی (neuroimaging) را برای ارزیابی تفاوتهای زیستی دختران و پسران جوان در استعداد ریاضی انجام دادند.
این محققان با استفاده از ام. آر. آی کارکردی فعالیت مغزی ۱۰۴ کودک بین ۳ تا ۱۰ سال را که ۵۵ نفر از آنها دختر بودند، در حین مشاهده یک ویدئو آموزشی در مورد قوانین اولیه ریاضی چون شمارش، جمع و تفریق، اندازهگیری کردند. در مرحله بعد، اسکنهای گرفته شده از دختران و پسران برای ارزیابی شباهتهای مغزی، با یکدیگر مقایسه شد. این تیم همچنین با مقایسه اسکنهای گرفته شده از کودکان با اسکنهایی که از مغز گروهی ۶۳ نفره از بزرگسالانی که ۲۵ نفر از آنها خانم بودند در حین مشابه همان ویدئو گرفته شده بود، بلوغ مغزی را نیز در این افراد مورد بررسی قرار دادند.
کانتلون و تیمش چندین مقایسه آماری این چنینی انجام دادند که هیچکدام از آنها وجود تفاوت در رشد مغز دختران و پسران جوان را نشان نداد. به علاوه، محققان هیچ تفاوتی در نحوه پردازش مهارتهای ریاضیاتی در بین دختران و پسران پیدا نکردند و دریافتند که هر دو گروه در حین مشاهده ویدئوهای آموزشی به یک اندازه از مغز خود کار کشیده و آن را مشغول میکردند.
آلیسا کرسی از پژوهشگران فوق دکترای دپارتمان روانشناسی دانشگاه شیکاگو در اینباره میگوید: «فقط این نیست که دختران و پسران به روشهای مشابهی از شبکه ریاضیاتی استفاده میکنند بلکه این شباهتها در سراسر مغز مشهود است. این اشارهای مهم به این نکته است که ما انسانها بیشتر از تفاوتهایی که با هم داریم، به هم شبیه هستیم.»
محققان همچنین نتایج به دست آمده از تست قابلیتهای اولیه ریاضیاتی ۹۷ نفر (۵۰ دختر و ۴۷ پسر) را که یک تست استاندارد برای کودکان بین ۳ تا ۸ سال است، با هم مقایسه کردند تا نرخ پیشرفت ریاضیاتی را اندازهگیری کنند. نتایج بررسیهای آنان نشان داد که توان ریاضیاتی در بین کودکان به یک اندازه است و تفاوت جنسیتی یا سنی فاکتور تعیینکنندهای نیست.
گزارش کامل این مطالعه در مجله Science of Learning منتشر شده است.
####