آقای دکتر خانیکی! «خاتمی کوچک»را دوستانتان درایرنا حذف کردند

ما به رسم مسلمانی شما را در قبال این وضعیتی که عده ای را در ایرنا دچار رنج و تعب کرده و ظلم ها شده و بی عدالتی ها گسترانیده به دنیای حساب کشی آخرت حوالت می دهیم اما به رسم پوزیتویستی و عینیت گرایی بخاطرنفی شایسته سالاری توسط دوستانتان در ایرنا به افکار عمومی، تاریخ و جامعه جوابگو می دانیم.        

پرسش: گروهی ازاصلاح طلبان ایرنا که توسط مدیریت کنونی ایرنا برکنار و منزوی شده اند، خطاب به دکترهادی خانیکی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت واستاد ارتباطات دانشگاه علامه که از طراحان برنامه های مدیریت کنونی این رسانه است، دردنامه ای نوشته و به وی هشدار داده اند که این دوستانش اصلاح طلب واقعی نیستند که شما برروی آنها سرمایه گذاری کرده اید. آنها فراترازدولت احمدی نژاد اقدام به حذف کارشناسان مجرب و توانای این رسانه کرده اند.

متن کامل این نامه که در اختیار «پرسش» قرار گرفته، از این قرار است:

آقای دکتر خانیکی! «خاتمی کوچک»را دوستانتان درایرنا حذف کردند

این دردگویی را گروهی ازاصلاح طلبان اصیل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) رسانه ای کرده اند تا به استخوان رسیدن درد دوساله ای که دوستانتان درمدیریت این رسانه سبب آن شده اند را ابراز کنند و هم به سهم خود بخاطرپدیدۀ شوم «اصلاح طلبان(نماها) علیه اصلاح طلبان (اصیل)» دراین رسانه، تلنگری و هشداری فرای این رسانه به جامعه داده باشند. پدیده ای که آن اصلاح طلبان تازه رسیدۀ قدرشناسِ بهره جویی ازفرصت قدرت، همان اصلاح طلبان کاسب، طعم قدرت خوش چشیده ووصل به چهره های اصلاح طلبی علیه اصلاح طلبان بی ادعا، گمنام، هزینه داده ، اصیل و بدون حزب و دارودسته شکل داده اند. هشداری که نکند اصلاح طلبان جعلی،آفتاب نشین وعافیت طلب،سکان اصلاح طلبی را درآینده نزدیک درکشوربه دست گیرند و خود را غرق درفساد قدرت، نماد اصلاح طلبی جابزنند و آن را به انحراف بکشند وبه این ترتیب درپی منافع و مطامع خود، امید اکنون نه چندان قوی مردم را به برخی اصلاح طلبان کاملاً ناامید سازند. آن گاه معلوم نیست وضعیت جامعه امان مستعد اتفاقات، چگونه رقم خواهد خورد.

آقای دکتر خانیکی!

جنابعالی هنوز برای ما محترم هسیتد اما ضمن ابراز احترام عمیق قلبی به شما، به دلیل اعتقادمان به مبانی اصلاح طلبی خود را موظف به نقد می دانیم اگرچه بازهم برایمان هزینه داشته باشد اما خرسندیم که نفع آن به اجتماع می رسد.

اگرما به اعتبار نه صرفاً اصلاح طلبی بلکه توان کارشناسی رسانه ای خود و مقبول عام در ایرنا، جنابعالی را دراین دردنامه مورد خطاب قراردادیم علتش روابط گسترده ایست که با مدیریت کنونی ایرنا دارید، نام شما بیش ازهردوره دیگرایرنای بعد ازانقلاب حتی بیش ازدولت اصلاحات، با مدیریت کنونی ایرنا گره خورده و عجین شده است. اینک تقریبا عموم کارکنان خبرگزاری جمهوری اسلامی نزد خود زمزمه می کنند که پشت تحولات مدیریتی و تغییرات ایرنای کنونی، دکتر خانیکی قرار دارد.

دلایل آنها برای صدورچنین گزاره ای، سست نیست وچنین است:1- شما عضو شورای مشورتی مدیرعامل کنونی ایرناهستید2- بیش از هردورۀ دیگر ایرنا، دردوره کنونی به این رسانه تردد و با عالی منصبان آن جلسه دارید 3- در خروجی های ایرنا به شما توجه خاص، فوق العاده وغیرمعمول می شود؛ چندی پیش یک جستجوی ساده نام شما درسایت ایرنا، بالغ بر400 مورد را نشان داد. 4- دردوره معاونت فرهنگی اجتماعی شما در وزارت علوم دولت اصلاحات با دانشجویان انجمن اسلامی دانشگاه ها از جمله همین آقای ضیاء هاشمی مدیرعامل کنونی ایرنا و دانشجوی آن موقع مراوده داشتید5- چه بسا شما وی را به دکتر فرهادی وزیرعلوم دولت روحانی برای تصدی این مقام معرفی کرده باشید و ازحامیان و معرف های وی بشمار می آیید.6- آقای پدرام الوندی معاون خبرکنونی ایرنا عمیقا زیرپوشش حمایتی شماست؛ از راهیابی به دوره دکترا تا تمهیدات برای عضویت هیات علمی دانشگاه علامه و معرفی برای تصدی این مقام. همسر ایشان همچون شما عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت است. ذکر دیگر موارد و افراد دیگر کلام را مطول می سازد.   

 و اما «خاتمی کوچک» در ایرنا! او« حجت مرتجی» نام دارد. تا چند روز پیش معاون مدیرکل پژوهش ایرنا بود که به علت انتشار یکی دو تحلیل و نقد وزین احمدی نژاد- اصولگرایان توسط همین شاگرد مدعی اطلاح طلبی شما از این سمت برکنار شد. البته این عاملی است که خود او برای برکناریش ذکرکرده و گرنه از دید ما مساله فراتر ازاین و از ابتلای مدیریت کنونی ایرنا و دوستان شما به ویروس دسته بندی کردن انسان ها درقالب دوگانه ای شبیه خودی-غیرخودی یا ضیایی ها-ایرنایی ها؛ حواریون نماهای اطراف ضیاءهاشمی در برابرکسانی که از گذشته درایرنا بوده اند. گویی اینان گرفتار درجهل مرکب خود را عقل کل می دانند و کسانی که سالها در ایرنا تنفسشان از هوای حرفه ای بود، نادان به رسانه!

این خاتمی کوچک(صفت کوچک صرفاً در نسبت با شهرت بزرگ ملی و جهانی که آقای خاتمی از آن برخودار است،استفاده شده) به شهادت ایرنایی ها، اشبه کارکنان این رسانه به سیدمحمد خاتمی است؛ متین، انسان گرا، اخلاقی حتی دررفتار با اصولگرایان، با وقار،اصلاح طلب عمیق فکری، بدون وابستگی به هیچ حزبی. و درست ضعف بزرگش همین عدم وابستگی حزبی و گروهی است که اگر می بود قطعا به جای ضیا هاشمی او اکنون برصندلی خوش و لذتبخش طبقه چهارم ایرنا نشسته بود.اما با وجود این عدم وابستگی حزبی، برآمده از پایان نامه کارشناسی ارشدش با راهنمایی دکتر صادق زیبا کلام، 20 سال پیش کتابی در باره احزاب و گروه های سیاسی در جمهوری اسلامی نوشت که هنوز محل رجوع دانشجویان علوم سیاسی است. او اما راز ناگفته ای دارد و شاید ازجمع یکهزارواندی کارمند ایرنا به تعداد انگشتان دست به آن آگاه باشند و آن برادر شهید بودنش است. اوهمچنان که یک اصلاح طلب اصیل است از یک خانواده اصیل مذهبی برآمده است و با این افتخار شهادت برادرش، کاسبی ارزشی نکرد کما اینکه با اصلاح طلبی فکری عمیق و پویای خود برای عضویت حزبی و سیاسی و برخورداری های آن معامله نکرد.این ها همه را یک طرف بگذارید و درطرف دیگر توان فوق العاده وتجربیات ارزشمندش درحوزه رسانه را قرار دهید که او را به فردی مقبول در این رسانه مبدل ساخته است. با چنین توان و تجربیاتی او حتی به ماموریت خارجی که برخی افراد برای کسب آن خود را به آب و آتش می زنند، گسیل نشد.اما با اینکه در دولت روحانی هیچکدام از مدیران عامل ایرنا تلاش جدیِ موثر برای کسب تصدی مدیرکلی وی نکرد اما او هیچگاه از کارش کم نگذاشت و به وظیفه اداریش تمام و کمال پرداخت. همان ادای وظیفه ای که شاگرد شما مزدش را داد! اگر وصف ما در مورد او را نمی پذیرید از دکتر عبدالله ناصری پرس و جو کنید که البته قبلاً باید می کردید. شما کسانی را در ایرنا راندید و برکنار وحذف کردید که در روز مبادا دعوت اصلاح طلبی را لبیک گفته و از کیان اصلاح طلبی دفاع خواهند کرد( که تاکنون بسیار بیشتر از مدیریت ایرنا کرده و هزینه داده اند) و البته همان روزاین مدیران ایرنای کنونی مورد حمایت شما را که به شاگرد-طلبگی سیداحمد خاتمی مباهات می کنند را نیز خواهیم داد که کجای این فراخوان خواهند بود.

آقای دکتر خانیکی!

دوستان مدیر شما در ایرنا نه تنها ایشان کسانی دیگری را کم و بیش در توانمندی های حرفه ای همچون او را، منزوی کردند که حتی در دولت احمدی نژاد چنین مدیریت اتوبوسی و آپارتاید مدیریتی و دوگانه سازی در قبال ایرنایی ها رخ نداده بود. سئوال ما اینست که در دیدگاه شما «شایسته سالاری» در کجای گفتمان اصلاح طلبی جا دارد؟ آیا شایسته سالاری حد یقف دارد وآنجاست که به مرزهای روابط شخصی، حزبی و شاگردی- دانشگاهی می رسد؟ آقای دکتربه کجا می رویم؟ شایستگان حرفه ای در ایرنا فارغ از افکارشان، به دست شما و با واسطه حذف کرده اید. چه بخواهید و چه نخواهید این کارنامه به نام شما تمام می شود. شما حامی کسی هستید که همچون مدل دولت احمدی نژاد که فردی با سابقه ریاست اداره، یکباره به وزارت رسیده بود، بالاترین سابقه اش عضویت در تحریریه همشهر محله بوداما درجا به مقام معاونت خبر ایرنا پرواز کرد، مقامی که امثال مرحوم احمد بورقانی با آن والامقامی حرفه ای و انسانیت بی بدیلش به آن نرسیده بود. لطفا نگویید که ازبرخی افراد ایرنا و توانمندی هایشان شناخت نداشتید بلکه نمی خواستید شایسته سالاری را برسر بگذارید بلکه زیر پا نهادید.  

ما وارد دیگر مقولۀ حاشیه هایی که این ساهال و سالهای گذشته درمورد مسالۀ عضویت افراد در هیات علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه و بسیاری ازافراد شایسته علمی بخصوص دارای سوابق قابل دفاع و درخشان درحوزه رسانه که درهمان زمانی که شما دراین پذیرش ها نفوذ داشیتد و آنها عضو نشدند، نمی شویم. راستی الان دکتر شکرخواه ، دکتر نمکدوست، دکتر معظمی ، دکتر مسعودی، دکتر اسدی طاری و ... عضوهیات علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه هستند؟ بخشی از چرایی آن به شما و آن دوست کیهانی مربوط می شود که روابط عمومی وزارت علوم را ملک طلق می داند به طوری که آن فرد برآمده دوره احمدی نژاد (مسوول پایگاه خبری وزارت دفاع مصطفی نجار که قطعا به خودی های آن زمان می سپردند؛فردی که رفتارش دراشغال اتاق استاد عزیزدکتر کاظم معتمد نژاد و ریختن وسایلش به بیرون زبانزد عام و خاص است وچه تاثیری بر روحیه آن پیرمرد در ماه های آخرین حیاتش که نگذاشت) بر این مسند گماردند و پیش از آن با سفارش صدرالدین شریعتی مشهور و رییس وقت دانشگاه علامه در دولت احمدی نژاد به عضویت هیات علمی این دانشکده در آوردید .

ما به قواعد، ملاحظات و«اختیارات» مدیریتی درکشورمان واقفیم. می دانیم که برخلاف کشورهای پیشرفته چنین مدیری تا سطوح کارشناسی را تغییر می دهد وآن را نه تنها حق  واختیار خود می داند بلکه به هیچکس هم پاسخگو نیست. نوعی تیول داری و شوونیسم مدیریتی، تا اعتقاد وعمل به شایسته سالاری و فرآیند اداره مجموعه انسانی مبتنی برعقل و توانمندی کارشناسی.

اما از این سو ماهم این حق را برای خود قائلیم که بی پرده بگوییم و مسئولیت افراد را در قبال عملکردهای مستقیم و غیر مستقیمشان گوشزد کنیم و یا دستکم به گفته سیدمحمد خاتمی عزیز برای ثبت در تاریخ بگوییم تا عملکردها و مسئولیت ها گم نشوند.وقتی اندیشه اصلاح طلبی درصدد تقدس گرایی زدایی برمی آید نمی توان هاله ای از تقدس و دورماندن از نقد و آسیب شناسی را پیرامون چهره های موسوم و منسوب به این جریان، کشید.ما می گوییم چون وظیفه اجتماعی واصلاح طلبی غیرشخصی این چنین وامی داردمان. به گفته دکتر جواد کاشی که درمورد مرحومه اعظم طالقانیِ اعظم گفت که او حقیقت را جدی تر از قدرت گرفت و ایضاٌ به قول دکتر محسن آرمین که اصلاح طلبی نیازبه اصلاح به سمت عدالت خواهی و فسادستیزی دارد.  

ما به رسم مسلمانی  عاملان این وضعیت را که عده ای را در ایرنا دچار رنج و تعب کرده ، به آنها ظلم ها کرده و بی عدالتی ها گسترانیده، به دنیای حساب کشی آخرت حوالت می دهیم اما به رسم پوزیتویستی و عینیت گرایی بخاطر نفی شایسته سالاری توسط دوستانتان در ایرنا به افکار عمومی، تاریخ و جامعه جوابگو می دانیم.        

 

 

###




نظرات کاربران (3)

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.