شناسایی 40 هزار میلیارد تومان منابع برای حمل ونقل عمومی پایتخت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی تهران، گفت: در کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر تهران حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع جدید برای توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه ریلی در قالب برنامه سوم شناسایی شده است.

پرسش: سیدحسن رسولی صبح امروز در نشست امکان و روش اجرای TOD (توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی) در تهران افزود:‌ از مجموعه ۱۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه سالانه شهرداری تهران بر اساس مصوبه شورای شهر سه هزار و ۷۱۱ میلیارد تومان به توسعه حمل و نقل و عمومی به ویژه مترو اختصاص یافته است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از معاونت ارتباطات و بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران، وی با بیان اینکه در شاخص های برنامه پنج ساله سوم شهر تهران همچنان اولویت با توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه ریلی است،‌اظهار داشت: در کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر تهران حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع جدید برای این سرفصل شناسایی شده است.
رسولی با تاکید بر اینکه تامین این بودجه با توجه به تفاوت فاحش منابع و مصارف اقدام مسئولانه و جسورانه است که تحقق آن بسیار دشوار است، ادامه داد: یکی از منابع جدید در قالب TOD یا توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی است که در کمیته TOD به آن پرداخته شده است تا در ۲۱ ایستگاه مترو که امکان واگذاری‌های جدید وجود دارد، عملیاتی شود. 
عضو شورای شهر تهران گفت: رقم بدهی شهرداری تهران در حال حاضر به ۷۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته اما با لحاظ کردن همه محدودیت‌های موجود به توسعه حمل و نقل عمومی خواهیم پرداخت و برای این منظور نیز به دنبال کسب منابع جدید هستیم تا به صورت انحصاری و اختصاصی صرف حمل و نقل عمومی به ویژه ریلی شود.
وی با بیان اینکه عملیاتی کردن کاهش ترافیک و افزایش کیفیت زندگی با تعامل شورای اسلامی و شهرداری تهران باید مورد بحث و بررسی دقیق و کارشناسی قرار گیرد، افزود: در شهرداری تهران بیشترین نقد این رویکرد متوجه پهنه‌بندی‌های شهری و نوع بارگذاری کالبدی است. شورای اسلامی شهر تهران نیز باید با مقررات گذاری و نظارت بر عملکرد شهرداری در این حوزه بپردازد.

وی ادامه داد: بر اساس تشخیص و سیاستگذاری در شورای اسلامی شهر تهران؛ اصلی‌ترین مسئله مبتلا به مردم تهران بحث ترافیک و آلودگی هوا است. سالانه حدود ۴ هزار و ۵۰۰ نفر جان خود را به دلیل آلودگی هوا از دست می‌دهند. اگر اختصاص سنجی از میزان زمانی که شهروندان تهرانی در ترافیک هدر می دهند، انجام شود شاید رقم حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه روزانه بیش از ۱۲ میلیون لیتر بنزین در شهر تهران مصرف می شود که کمی بیش از ۱۰ درصد مصرف کل کشور است، اظهار داشت: دولت برای مصرف این میزان سوخت در شهر تهران ۴ هزار میلیارد تومان یارانه سوخت از محل منابع عمومی پرداخت می کند این در حالی است که برخلاف انتظارمان دولت و مجلس در تامین پرداخت یارانه بلیط مترو به میزان ۳۰ درصد حق السهم با تعلل و اکراه عمل می کند.
رسولی ادامه داد: خوشبختانه در دو سال اخیر روابط حوزه مدیریت شهری و دولت بهبود یافته و تقریباً توانستیم یارانه بلیت مترو را از دولت دریافت کنیم اما در مدیریت گذشته یعنی ۱۲ سال گذشته به دلیل اینکه روابط میان مدیریت شهری و دولت وجود نداشت این یارانه به صورت حداقلی دریافت شد. 
وی با بیان اینکه در کمیسیون برنامه بودجه شورای شهر تهران در بخش برنامه ریزی های درازمدت مانند برنامه پنج ساله سوم، بودجه سنواتی و مدیریت تامین و تخصیص منابع، اولویت تامین منابع حوزه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو است، اعلام کرد:  شورای اسلامی شهر تهران تنها مرجع تصمیم گیری برای تامین منابع بودجه‌ریزی و تبیین برنامه ها و سایر بخش ها نیست و دولت نیز سهم دارد.

####




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.