جریمه بیسابقه گوگل به علت دستکاری 'غیرقانونی' در نتایج جستجوی کالا
پرسش:کمیسیون اروپا گوگل را به جرم سوءاستفاده از قدرت ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار جریمه کرد. این کمیسیون میگوید که گوگل به خدمات مقایسه قیمت خود اولویت داده و آنها را در بالای نتیجه جستجو در اختیار کاربران گذاشته است.
پرسش:کمیسیون اروپا گوگل را به جرم سوءاستفاده از قدرت ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار جریمه کرد. این کمیسیون میگوید که گوگل به خدمات مقایسه قیمت خود اولویت داده و آنها را در بالای نتیجه جستجو در اختیار کاربران گذاشته است.
این بزرگترین مبلغی است که یک شرکت به دلیل دستکاری غیرقانونی در بازار به پرداخت آن محکوم شده است.
حکم کمیسیون اروپا همچنین از گوگل خواسته تا این رفتار ضدرقابتی را در عرض نود روز متوقف کند در غیر این صورت با جریمه بزرگتری مواجه خواهد شد.
اگر گوگل در عرض نود روز اولویت دادن به خدمات فروش کالای خود را تغییر ندهد، ممکن است مجبور شود پنج درصد از درآمد روزانه شرکت مادر خود آلفابت را به عنوان جریمه بپردازد. بر اساس آخرین گزارش مالی شرکت آلفابت، پنج درصد درآمد روزانه این شرکت معادل روزی ۱۴ میلیون دلار است.
کمیسیون اروپا مشخص نکرده که گوگل چه تغییری باید باید در خدمات فروش کالای خود اعمال کند و این موضوع را به عهده خود گوگل گذاشته است.
مارگارت وستاگر، کمیسیونر رقابت تجاری اتحادیه اروپا گفت: "کاری که گوگل انجام داده بر طبق قوانین اروپا غیرقانونی است."
"گوگل این فرصت را از شرکتهای دیگر گرفته که بر اساس نوآوری و لیاقت با هم رقابت کنند و از همه مهمتر مصرف کنندگان اروپایی را از منافع رقابت مثل انتخاب واقعی و نوآوری محروم کرده است."
او گفت که گوگل از سیطره خود بر جستجوی اینترنتی استفاده کرده تا خود را در بازاری دیگر پیش بیندازد.
خانم وستاگر گفت که این حکم در واقع پیش زمینهای خواهد بود که بر اساس آن او میتواند به شکایتهای مرتبط رسیدگی کند مثل اولویتی که گوگل به نقشه، بلیت هواپیما و فهرست کسب و کارهای محلی خود میدهد.
گوگل قبول ندارد که مرتکب کاری غیر قانونی شده و پیشتر اشاره کرده بود که آمازون و ایبی خیلی بیشتر بر رفتار خرید مشتریان تاثیر دارند تا گوگل.
سخنگوی گوگل در باره حکم امروز گفت: "وقتی آنلاین خرید میکنید میخواهید محصول مورد نظر را سریع و راحت پیدا کنید. آگهیها هم همین محصولات را تبلیغ میکنند به همین دلیل است که گوگل تبلیغات را نشان میدهد چون کاربرانش را با هزاران آگهیدهنده کوچک و بزرگ مرتبط می کند به نحوی که به نفع طرفین باشد."
"ما با احترام، با حکمی که امروز اعلام شد مخالفت میکنیم. ما جزئیات حکم کمیسیون را بررسی خواهیم کرد، در همان حال در خواست تجدید نظر را هم در نظر داریم و به دنبال این خواهیم بود تا دفاع خود را مطرح کنیم."
وقتی با موبایل کالایی را در اینترنت جستجو میکنید، معمولا نتایج معمولی جستجو دیده نمیشوند مگر این که در صفحه پایین بروید. در بالای صفحه نخستین نتایج جستجو با کلمه sponsored مشخص میشوند، در واقع این نتیجه جستجوی معمولی نیست، بلکه فروشنده کالا پول پرداخته تا کالای او در نتیجه جستجو به نمایش درآید.
کمسیون اروپا از اواخر سال ۲۰۱۰ تحقیق درباره خدمات فروش کالای گوگل را شروع کرد، و شکایت مایکروسافت و شرکتهای دیگر هم این تحقیق را تسریع کرد.
گوگل و مایکروسافت سال گذشته با هم توافق کردند که درباره حکم کمیسیون اروپا اظهار نظر نکنند و در آینده هم از جنگ حقوقی پرهیز کنند.
اما یکی از شاکیان گوگل یعنی شرکت فاندم که مقایسه قیمت کالاها را در اختیار کاربران قرار میدهد از حکم کمیسیون اروپا استقبال کرده است: "گوگل در این که چه بخوانیم، از چه استفاده کنیم و چه بخریم نقشی تعیینکننده داشته است. بدون نظارت آنچه قدرت گوگل را محدود کند ناچیز است."
###