اعتراض دانشجویان روزنامه نگاری و ارتباطات بالا گرفت؛
نزول سطح علمی و سقوط کیفیت آموزش ارتباطات و روزنامه نگاری در دانشگاه علامه، داد دانشجویان را در آورد
پرسش:نزول سطح علمی و سقوط کیفیت آموزش ارتباطات و روزنامه نگاری در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه، داد دانشجویان را در آورده است به طوری که اعتراض ، تجمع و کمپین دانشجویان را در پی داشته است.
پرسش:نزول سطح علمی و سقوط کیفیت آموزش ارتباطات و روزنامه نگاری در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه، داد دانشجویان را در آورده است به طوری که اعتراض ، تجمع و کمپین دانشجویان را در پی داشته است.
عدهای از دانشجویان دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با تشکیل کمپینی به برخی موارد از جمله افت کیفیت آموزش ،افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، تدریس دانشجویان دوره دکتری در مقطع کارشناسی و در دانشکده اعتراض کردند و در این راستا یکی از دانشجویان رشته ارتباطات این دانشکده در تماس با ایسنا اظهار کرد: بر اساس دفترچه پذیرش سال 96، ظرفیت پذیرش دانشجو برای دوره روزانه در هر یک از رشتههای ارتباطات،روزنامهنگاری و مدیریت رسانه 18 نفر اعلام شده در حالی که در دفترچه سال 95 هر یک از این رشتهها برای هر دوره( روزانه و شبانه) 12 نفر بوده است و همچنین در سال 94 نیز در هر یک از رشتهها 12 نفر برای دوره روزانه و 12 نفر نیز برای دانشجویان شبانه ذکر شده و دانشجویان این دانشکده کمپینی برای اعتراض به موارد مذکور تشکیل دادهاند.
دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی که کرسی قدیمی آموزش ارتباطات و روزنامه نگاری تا چند سال پیش مرکز اصلی و برتر این آموزش بود. عنوانی که چند سالی است از دست داده است که علت عمده آن افت کیفیت علمی و آموزشی روزنامه نگاری و ارتباطات در این دانشگاه به دلیل ضعف هیات علمی این دانشکده و بکار گیری استادان ضعیف و کم دانش،سفارشی و فاقد انگیزه علمی است.
دوران افول جدی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی از دود ده سال پیش یعنی آغاز بیماری و سپس مرگ بنیانگذار این رشته علمی آموزشی در این یعنی دکتر کاظم معتمدنژاد مشهور به پدرعلوم ارتاباطات آغاز شد.
در پی اعتراض دانشجویان دانشکده ارتباطات علامه در خصوص برخی موارد آموزشی، رئیس این دانشکده با اشاره به موارد اعتراضی دانشجویان گفت: هیچکدام از ادعاهای این دانشجویان مستند و منطقی نیست و اگر هر دانشجویی درخصوص ادعای خود مدرکی دارد آن را به دانشگاه ارائه دهد.
محمدمهدی فرقانی در گفتوگو با ایسنا با اعلام این مطلب اظهار کرد: مسئولان دانشگاه علامه طباطبایی و همچنین دانشکده علوم ارتباطات از نقد و نظر دانشجویان و حساسیت آنها درخصوص مسائل درسی و کیفیت آموزش استقبال میکنند و در صورتی که این دیدگاهها منطقی، علمی و عقلانی باشد، از آنها استقبال کرده و در برنامهریزیهای خود به کار خواهیم گرفت.
وی در ادامه تصریح کرد: انتظار ما از دانشجویان بخصوص دانشجویان رشته ارتباطات با گرایشهای روزنامهنگاری و روابط عمومی این است که در اظهارنظرها و قضاوتهای خود دقیق، منطقی و درست عمل کنند چراکه آنها با گفتمان رسانهای آشنا هستند و باید ارتباط منطقی را سرلوحه خود قرار بدهند. بنابراین هیچ یک از موارد ادعایی دانشجویان درخصوص دانشکده ارتباطات که در این زمینه کمپینی نیز تشکیل دادهاند، به معنای واقعی صحت ندارد و دانشجویان اگر سند یا مدارکی برای هر یک از موارد ادعایی خود دارند ارائه بدهند.
رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی راهاندازی کمپین اعتراضی در این دانشکده را اقدامی غیرتعاملی از سوی تشکلهای صنفی دانست و گفت: بنده یکی از مسئولان اهل تعامل بوده و هستم به همین دلیل در آغاز شروع فعالیت کار شورای صنفی از آنها دعوت کردهام در جلسه مشترک حضور بیابند و در این جلسه که بیش از یک ساعت طول کشید تمامی خواستهها و دغدغههای آنها مطرح و بررسی شد. بطوریکه بسیاری از این خواستهها در برنامهریزیها و سیاستگذاریها به کار گرفته شد و خواستههایی هم که غیرعملی بودند توضیحات لازم به آنها داده شد. ضمن اینکه برخی نامههایی نیز از سوی این دانشجویان ارسال شده بودند را عملیاتی نمودیم.
به گفته دکتر فرقانی، تشکیل کمپین اعتراضی در شرایطی که این دانشجویان امکان حضور و بیان دیدگاهها و نقطهنظرات خود با مسئولان دانشکده را دارند بیانگر عدم حسننیت آنهاست. من معتقد هستم مهمترین رسالت دانشجو پیشبرد منطقی، عقلانیت و علمی دیدگاههای خود است. اما اگر قرار باشد آنها بدون استناد به مدرکی اطلاعات نادرست اتهامسازی داشته باشند مسیر مسئولان دانشکده تغییر خواهد کرد.
آقای دکتر فرقانی باید بپذیرد که دانشکده ارتباطات طی 10 سال اخیر دچار افت شدید کیفی د رحوزه آموزش و تدریس استادان شده است به طوری که اینک در صدای اعتراض دانشجویان پژواک می یابد. دانشجوی امروز انتظار دارد آنچه در کلاس های درس به او گفته می شود با واقعیات دنیای ارتباطات نوین فرسنگ ها فاصله نداشته باشد.
زمانی که امثال دکتر فرقانی از تحریریه کیهان به مراحل کارشناسی ارشد، دکترای ارتباطات و استادی(عضویت هیات علمی) این دانشکده به راحتی راه پیدا کردند و پذیرفته شدند، از سابقه حرفه ای برخوردار بودند اما بعدا این مزیت سابقه حرفه ای برای دیگران داوطلب هیات علمی نادیده گرفته شد و راه عضویت و امکان استادی و ماندگاری در هیات علمی این دانشکده برای استادان نواندیش و با توان علمی که واقعیات اجتماعی را می شناختند امثال دکتر شکرخواه ، نمکدوست ، معظمی ،اسدی طاری و... بسته شد و دانشجویان از استادان توانمند علمی و با سابقه عالی حرفه ای محروم شدند و آنها ماندند با استادانی که با واقعیات اجتماعی و ارتباطات در جامعه امروز بیگانه اند و بیا به مسائلی از این دست کاملا بی علاقه اند. کسانی که از وزارت دفاع و با رانت خواری دوره احمدی نژاد و یا بورسیه های ایدئولوژیکی و رابطه ای و زدو بندهای دیگر به هند و فرانسه رفتند و اینک هیات علمی این دانشکده شده اند و آنهایند که ذهن پرسشگر دانشجوی امروزه ارتبااطت را باید پاسخگو باشند!
کافیست به روزنامه جام جم دیروز سری بزنید تا محکی از توانمندی علمی استادان کنونی این دانشکده و نسل بعد از معتمدنژادها ، نطقی ها و بدیعی ها به دست آید. این استاد در این روزنامه نوشته است که سی ان ان بدون اجازه پنتاگون آب نمی خورد! باید به وی گفت اولاً انچه شنیدی فاکس نیوز است نه سی ان ان و دوماً اینکه در کشورهای آفریقایی هم دیگر امروز به گونه ای نیست که نظامیان برای رسانه ها سرمشق بگیرند.
###