عربستان: گزینه نظامی علیه ایران همچنان مطرح است

حسن روحانی درباره چشم‌انداز مذاکرات احتمالی با عربستان سعودی گفت: عمده مشکل ایران با عربستان موضوع جنگ یمن است. اگر آتش بس حاکم شود، مشکلات دو کشور سریعتر مرتفع خواهد شد.

پرسش:عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان گفته همه گزینه‌ها از جمله عملیات نظامی علیه ایران روی میز است. اشاره الجبیر به پاسخ احتمالی ریاض به حملات نفتی آرامکو است که عربستان ادعای دخالت ایران را در آن دارد اما جمهوری اسلامی این اتهام را قویا رد می‌کند.

الجبیر که  در نیویورک و در حاشیه مجمع عمومی سازمام ملل متحد با لیز دوست، بی‌بی‌سی، گفتگو می‌کرد تاکید کرده ریاض همزمان با اجتناب از جنگ و افزایش تنش خواستار آنست که ایران به علت حمله موشکی و پهپادی به تاسیسات آرامکو مسئول شناخته شود و تاوان رفتارش را بدهد.

"همه به دنبال پرهیز از جنگ و افزایش تنش هستند. بر این اساس، ما در حال بررسی همه گزینه‌های موجود هستیم و در زمان مقتضی اقدام مناسبی صورت خواهیم داد."

"مماشات در برابر ایران تاکنون جواب نداده و از این پس هم اثربخش نخواهد بود."

اما ایران هرگونه دست داشتن در حملات آرامکو را رد می‌کند.

در همین حال، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک به خبرنگاران گفته آمریکا به دنبال راه‌حل مسالمت‌آمیز با ایران است.

حملات روز شنبه ۱۴ سپتامبر به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان موجب اختلال در دست کم نیمی از تولید نفت روزانه عربستان شد به طوری که در همان برآوردهای اولیه معلوم شد عربستان بیش از پنج میلیون بشکه از ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه ای روزانه خود را از دست داده است.

ساعاتی پس از این حملات آمریکا مدعی شد ارزیابی‌هایش انگشت اتهام را به سوی ایران متمایل می‌کند. بریتانیا، فرانسه و آلمان هم هفته گذشته مشترکا گفتند از این ادعای آمریکا پشتیبانی می‌کنند و مسئولیت حملات به تاسیسات نفتی آرامکو را متوجه ایران می‌دانند.

حوثی‌ها یمن که پنج سالی است با عربستان و ائتلاف تحت رهبری آن در حال جنگند، رسما مسئولیت این حملات را پذیرفته‌اند اما عربستان و آمریکا می‌گویند وسعت، دقت و نوع تسلیحات به کار گرفته شده در این دو حمله فراتر از توان نظامی حوثی‌هاست.

آمریکا و عربستان همچنین ادعا دارند برآورد کارشناسان آنها این است که موشک‌های کروز و پهپادها از آسمان شمال عربستان وارد حریم هوایی این کشور شده‌اند؛ یعنی جنوب ایران. 

پیام بن‌سلمان 'برای روحانی

همزمان حسن روحانی در نیویورک از دریافت پیام محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که به واسطه عمران خان، نخست وزیر پاکستان به او منتقل شده، خبر داده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی گفت که به تماس با پاکستان، به عنوان میانجی حل اختلاف با عربستان سعودی ادامه خواهد داد.

او در پاسخ به خبرنگاری که از او درباره "پیام محمد بن سلمان" برای او پرسید، گفت عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، پس از ملاقات با مقام‌های سعودی برخی از نکات مذاکرات با آنها را با روحانی در میان گذاشته است.

روحانی در کنفرانس مطبوعاتی در هتل محل اقامتش در نیویورک به خبرنگاران پاسخ می‌داد.

در این نشست مطبوعاتی نزار عبود، خبرنگار المیادین، شبکه عرب‌زبان مستقر در لبنان، از حسن روحانی پرسید: "به تازگی عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، از طرف محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، و دونالد ترامپ، پیامی برای شما آورده است. آیا عربستان سعودی حاضر است مذاکره کند تا حمایت از تجزیه‌طلب‌ها و تروریست‌ها در ایران را پایان دهد؟ آیا ممکن است ایران و عربستان درباره یمن مذاکره کنند؟"

حسن روحانی در پاسخ به سوال عبود درباره پیام بن سلمان از طریق عمران خان، گفت: "کلیت حرف شما صحیح است."

روحانی توضیح داد که عمران خان پس از ملاقات با مقام‌های سعودی، با او دیدار کرده و نکاتی از این گفتگوها را با او در میان گذاشته است.

عمران خان به تازگی در سفر به عربستان با ولیعهد این کشور دیدار کرد.

نخست‌وزیر پاکستان پیش از این از تمایل دولتش برای میانجیگیری در اختلاف میان ایران با عربستان و آمریکا کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هم تلاش‌های عمران خان در این زمینه را تایید کرده است.

حسن روحانی درباره چشم‌انداز مذاکرات احتمالی با عربستان سعودی گفت: "عمده مشکل ایران با عربستان موضوع جنگ یمن است. اگر آتش بس حاکم شود، مشکلات دو کشور سریعتر مرتفع خواهد شد."

 

###




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.