واکنش دو چهره به سخنان اخیر روحانی در باره مشروعیت امامت-رهبری
پرسش:نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور گفت: «مشروعیت امامت به معنی مورد نظر شیعه، از ناحیه خدا و رسول خداست، اما شرط تحقق یک شاخه آن یعنی زعامت سیاسی و رهبری جامعه، رای و نظر مردم و به عبارت دیگر مقبولیت شخص امام نزد مردم است.»
پرسش:نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور گفت: «مشروعیت امامت به معنی مورد نظر شیعه، از ناحیه خدا و رسول خداست، اما شرط تحقق یک شاخه آن یعنی زعامت سیاسی و رهبری جامعه، رای و نظر مردم و به عبارت دیگر مقبولیت شخص امام نزد مردم است.»
به گزارش «انتخاب»، علی مطهری در یادداشتی درباره سخنان اخیر حسن روحانی به شرح زیر نوشت:
جناب آقای روحانی رئیس جمهور محترم در سخنرانی اخیر خود در جمع پزشکان جملهای فرمودند که نیاز به توضیح داشت. ایشان فرمودند: «امیرالمومنین مبنای ولایت و حکومت را نظر مردم و انتخاب مردم میداند. لمن ولّیتموا امرکم، گفت که هر کس که شما او را به عنوان ولیّ خودتان و رهبر جامعه برگزینید من هم اطاعت میکنم، من هم میشنوم و اجرا میکنم. امیرالمومنین مبنای حکومت و فرمانروایی را رای مردم، خواست مردم و آرای مردم میداند.»
این سخن جناب ایشان قطعا ناظر به مساله امامت نیست، بلکه همانطور که قرائن نشان میدهد مقصودشان شرط تحقق حکومت امام یعنی رای و انتخاب مردم است و سیره علی (ع) نیز همین را تایید می کند. پس از رحلت رسول اکرم (ص) زمانی که مردم به هر دلیلی علی رغم نص پیامبر اسلام به شخص دیگری اقبال نشان دادند، آن حضرت به خاطر حفظ اساس اسلام و وحدت مسلمین قیام نکرد و حتی در مواردی با خلیفه اول و دوم همکاری داشت و طرف مشورت آنها بود، ولی پس از مرگ خلیفه سوم و اقبال مردم به امیرالمومنین و اتمام حجت بر او، حکومت و خلافت را پذیرفت، در حالی که قبل از آن نیز امام بود و از سه شأن امامت یعنی مرجعیت بیان دین و ولایت معنوی و زعامت سیاسی، تنها شأن زعامت سیاسی و رهبری اجتماع را در اختیار نداشت.
بنابراین مشروعیت امامت به معنی مورد نظر شیعه، از ناحیه خدا و رسول خداست، اما شرط تحقق یک شاخه آن یعنی زعامت سیاسی و رهبری جامعه، رای و نظر مردم و به عبارت دیگر مقبولیت شخص امام نزد مردم است. برای دوره غیبت، از سوی امام عصر (عج) نصب عام با عنوان «فقهای جامع الشرایط» صورت گرفته و نصب خاص آن با انتخاب مردم صورت میگیرد که طبعا اگر اقبال مردم نباشد، باز مانند زمان معصوم حکومت امام و ولی فقیه قابل تحقق نخواهد بود«.
واکنش آیت الله مصباح یزدی به سخنان روحانی
آیت الله مصباح یزدی گفت: برخی می گویند وقتی مردم با کسی بیعت کردند علی(ع) وظیفه خود دانست از آن شخص اطاعت کند و حق نداشت که مخالفت کند چون مردم رأی داده بودند، اگر یک مسلمان ایرانی اینگونه فکر کند پذیرفته است؟ آیا نمی توانست درباره این مسأله تحقیق کند به ویژه اگر سابقه طلبگی داشته باشد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: اگر کسی درس خوانده باشد، کتاب ببیند و اسم الغدیر شنیده باشد و چنین اظهاراتی داشته باشد بعید است، نه تنها عقیده برخی اینگونه است بلکه به صورت رسمی می گویند علی(ع) حکومت برخی را پذیرفت چون رأی مردم بود و بعد گفت هر که را شما قبول دارید من هم قبول دارم.
وی ادامه داد: آیا جریان این گونه بوده است؟ این نشان می دهد که در این زمان باید درباره اصلی ترین مسائل تحقیق عمیق کرده و مسائل را باید برای جامعه تبیین کنیم، گاهی حضرت آیت الله بهجت در خلال درس نکاتی را بیان می کردند و گاهی چیزهایی را بیان می کردند که شاید افرادی گله می کردند، به عنوان مثال ایشان بارها تأکید می کردند که امام علی(ع) جانشین حقیقی پیامبر اسلام بوده است.
آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: گاهی به مرحوم آیت الله بهجت گفته می شد که مطالبی را بگویید که شاگردان نمی دانند و برای آن ها مجهول باشد نه مسأله جانشینی امام علی(ع) که برای همه مشخص است اما ایشان بر این مسأله تأکید می کردند و از این کار هدف داشتند.
وی عنوان کرد: تمامی مسائل مهم و مبنایی باید برای جوانان به خوبی تبیین شود تا در برابر شبهات بسیار واکسینه شوند، نسل های جوان و آینده باید مسائل را به خوبی بدانند و از تاریخ و مسائل مربوط به اسلام و اهل بیت(ع) آگاه باشند.
ایت الله مصباح خاطرنشان کرد: زمانی در اوایل انقلاب دانشجویانی از ما دعوت کردند که چند وقتی به لندن برویم و پاسخ به شبهاتی داشته باشیم، آن روز یکی از کسانی که امروز یکی از بت های نو اندیشان است و در ایران نیست حضور داشت و آن شخص برای سایر دانشجویان که بعدها وزیر شدند برنامه داشت و افراد به او اقتدا می کردند، آن شخص روزی به بنده گفت بر این مسأله که افراد بعد از مرگ دوباره زنده می شوند نباید اصرار کرد.
وی اضافه کرد: علت این سخن این بود که نویسنده معروفی این موضوع را مطرح کرده بود و این شخص در دفاع از نویسنده چنین سخنانی را مطرح می کرد، برخی از جوانان مقامی نزدیک مقام امام و پیامبر برای او قائل بودند و هنوز برخی اینگونه هستند.
آیت الله مصباح یزدی گفت: بین ایمان وکفر و ثواب و خطا دیوار آنچنانی وجود ندارد و انسان باید هوشیار باشد، قرآن درباره برخی از کسانی که پشت سر پیامبر نماز می خواندند می فرماید این ها به کفر نزدیک تر هستند تا این که به ایمان نزدیک باشند، باید سعی کنیم که مسائل به خوبی تبیین شود.
وی افزود: نباید گفت که مسائل از واضحات است و نباید تکرار مکررات کرد چون گاهی کار به جایی می رسد که مقام بزرگ مسؤولی در کشور می گوید خود علی(ع) اعلام کرد که هرچه مردم بگویند من هم همان را می گویم و اگر مردم با کسی بیعت کردند من هم این کار را می کنم و این کار را انجام داد.
###