هشدار نسبت به شیوه جدید کلاهبرداری تلفنی از حساب مشتریان
پرسش: بانک ملی ایران درباره شیوه جدید کلاهبرداری تلفنی از حساب مشتریان بانکی هشدار داد که بر اساس آن، کلاهبرداران نزدیک به لحظات معنوی افطار اقدام به تماس با افراد میکنند.
بانک ملی ایران روز چهارشنبه اعلام کرد: در این روش ابتدا مخاطب در قالب یک مسابقه تلویزیونی در حال ضبط قرار گرفته و به وی عنوان میشود که با عنایت به برنده شدن جایزه مسابقه، برای اثبات مالکیت خط تلفن همراه و امکان دریافت جایزه، مشخصات شناسنامهای برنده مورد نیاز است.
کلاهبردار پس از اخذ اطلاعات، اقدام به ثبت نام در سامانههای بانکی از جمله «بام» کرده و پس از ارسال کد فعالسازی از سوی بانک برای مشتری، به شیوه مختلف و استفاده از زبان فریبکارانه، این کد را از مشتری اخذ و در ادامه از حسابهای وی سو استفاده میکند.
در این روش برای جلب اعتماد مشتری، ضمن استفاده از اسامی شخصیتهای سیاسی و هنری کشور به عنوان مهمان برنامه، غالباً این تماسها با در نظر گرفتن مقتضیات زمان صورت میپذیرد.
در حال حاضر تماسهای کلاهبرداران نزدیک به لحظات معنوی افطار برقرار شده و به افراد اعلام میشود که برنده جایزه کمک هزینه سفر به عتبات شده است تا با این عنوان، احساسات وی را تحریک و به راحتی به اخذ اطلاعات شناسنامهای وی اقدام کنند.
بانک ملی ایران درباره این روش و سایر روشهای مشابه کلاهبرداری به مشتریان خود هشدار میدهد و از آنها میخواهد ضمن بی توجهی به چنین تماسهایی، در صورت لزوم موارد را به حراست بانک ملی یا مقامات انتظامی گزارش دهند.
###