نامه زیباکلام به رییس جمهور؛
آیا شما اساسا باوری به تغییر و اصلاحات دارید؟

جناب روحانی بزرگوار، شما کدام تغییر و اصلاحات را می‌خواستید ظرف دوسال گذشته انجام دهید که نتوانستید چون از اختیارات کافی برخوردار نبودید؟ سئوال دشوار و تلخ آن است که اختیارات به کنار، آیا شما اساسا باوری به تغییر و اصلاحات دارید؟

پرسش: دکتر صادق زیباکلام استاد دانشگاه بخش دوم و پایانی جدیدترین نامه خود به رییس جمهور را منتشر کرد و نوشت آقای رئیس‌جمهور! سئوال دشوار و تلخ آن است که اختیارات به کنار، آیا شما اساسا باوری به تغییر و اصلاحات دارید؟

در این بخش پایانی نامه که صفحه اینستاگرام وی منتشر شده است آمده است:

بعد از پخش نخستین گفتگوی مستقیم تلویزیونی با مردم که به اصطلاح گزارش یک‌صد روزه ارائه می‌دادید درنامه سرگشاده‌ای خدمتتان معروض داشتم که «چرا با مردم مثل کودکان صحبت می‌کنید و چرا واقعیت‌ها را با آنان در میان نمی‌گذارید؟» یکی ازواقعیت‌ها که می‌بایستی با مردمی که با هزاران امید و آرزو و علیرغم آن که بسیاری از آن‌ها مردد بودند که در انتخابات شرکت کنند، مع‌ذالک در دقیقه۹۰ بر تردیدهایشان غلبه کرده و به شما رای دادند درمیان می‌گذاشتید همین نکته بود که امروز دارید مطرح می‌‌فرمایید. بارها خدمتتان عارض شدم به مردم بگویید چقدر از درآمد کشور در دست قوه مجریه است و چقدر در اختیار سایر نهادها؟ جنابعالی چقدر در اخذ تصمیمات سرنوشت‌ساز خارجی که بر سرنوشت کشور اثر می‌گذارد دخیل هستید؟ ایضا هسته‌ای و بسیاری دیگرازمسائل استراتژیک کشور.

مردم‌سالاری را هر طورکه تعریف نماییم ابتدایی‌ترین تعریف آن این است که وقتی در یک انتخابات جریانی پیروز می‌شود انتظار می‌رود تا یکسری تغییر و تحولات در دولت جدید صورت بگیرد. اما ۲۴میلیونی که به جنابعالی رای دادند شاهد کدام تغییر و تحولات شدند؟ کسر قابل‌توجهی از آن ۲۴میلیون با بسیاری ازسیاست‌های خرد و کلان نظام درعرصه داخلی و خارجی موافقتی نداشتند. کدام یک از این سیاست‌ها را شما سعی کردید تغییر دهید؟ آمریکاستیزی،غرب‌ستیزی، شعار نابودی اسرائیل، صدورانقلاب ریختن بودجه به چاه ویل و بی‌فایده هسته‌ای، حضورنظامی درکشورهای دیگر، اقتصاد فاسد و ناکارآمد دولتی، حصر، زندانیان سیاسی، دخالت نهادهای امنیتی و... همچنان بعد از انتخابات تداوم یافتند. تغییر به کنار، شما حتی یک‌بارحاضر نشدید پیرامون این مطالبات سخنی بگویید. آزادی بیان وانتخابات آزاد پیشکش، شما پیرامون بازداشت فعالین کارگری، روزنامه‌نگاران، معلمین و دانشجویان که در جلوی چشمانتان اتفاق افتادند هم سکوت کردید. کانه این بازداشتی‌ها در حبشه اتفاق افتادند. در عوض و باز محض دلبری از اصولگرایان خواهان برپایی دادگاه بین‌المللی برای محاکمه آمریکا شدید. واقعا فکر می‌کنید چند درصد از ۲۴میلیونی که به شما رای دادند و اساسا چند درصد از ۵۶میلیونی که در ۲۹اردیبهشت۹۶ به سن ۱۸سالگی رسیده بودند خواهان تداوم دشمنی با آمریکا، نابودی اسرائیل و صدورانقلاب هستند؟

جناب روحانی بزرگوار، شما کدام تغییر و اصلاحات را می‌خواستید ظرف دوسال گذشته انجام دهید که نتوانستید چون از اختیارات کافی برخوردار نبودید؟ سئوال دشوار و تلخ آن است که اختیارات به کنار، آیا شما اساسا باوری به تغییر و اصلاحات دارید؟

صادق زیبا کلام- اول خرداد 1398

###

 

 




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.