ثبت آمار کامل اتباع خارجی در سامانه سیام
پرسش: معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در مراسم رونمایی از سامانه یکپارچه امور اتباع و مهاجرین خارجی (سیام) گفت: با راه اندازی این سامانه جامع، ضمن کاهش زمان دریافت دادهها، آمار همه جانبه و کامل از اتباع و مهاجرین خارجی خواهیم داشت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، مراسم رونمایی از سامانه یکپارچه امور اتباع و مهاجرین خارجی (سیام) با حضور حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، امیر شجاعان رییس مرکز توسعه دولت الکترونیک فناوری و آمار و همچنین مهدی محمودی مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور امروز- چهارشنبه- در وزارت کشور برگزار شد.
معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در این مراسم با بیان این که طراحی و بهره برداری سامانه (سیام) کار بزرگی بود که پیش از این مغفول مانده بود، اظهار داشت: این کار با تلاش همکاران در وزارت کشور به نتیجه رسید و ارائه 25 خدمت از طریق این سامانه کار بسیار با ارزشی است.
ذوالفقاری افزود: شناخت اتباع و مهاجرین خارجی از دغدغههای اصلی مسئولان کشور بوده و داشتن آمار دقیق و جامع در جهت تصمیمسازی و تصمیمگیری بسیار مهم است که با راه اندازی این سامانه جامع، ضمن کاهش زمان دریافت دادهها، آمار همه جانبه و کامل از اتباع و مهاجرین خارجی خواهیم داشت.
وی تصریح کرد: همچنین با راه اندازی این سامانه، شاهد کاهش هزینه ها و ایجاد بستری بهتر برای ادامه خدمات و سرویس دهی سازمان های مسئول در مدیریت اتباع و مهاجرین خارجی خواهیم بود.
معاون وزیر کشور در ادامه برای استفاده و بهره گیری کامل از سامانه یکپارچه امور اتباع و مهاجرین خارجی تاکید کرد و افزود: بهره برداری و استفاده صحیح از سامانه مذکور به اندازه ایجاد و راه اندازی این سامانه مهم و تاثیر گذار است.
ذوالفقاری خاطرنشان کرد: مدیریت سامانه، تقسیم بندی مسئولیت ها و وظایف در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم در یک تعامل و همکاری سازنده میان دستگاه های مرتبط با این حوزه در مرکز و استانداری ها از سامانه سیام حداکثر استفاده را داشته باشیم.
مهدی محمودی مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در این مراسم، با یادآوری این که پیش از این سامانه نجوا در استان ها در زمینه ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی مورد استفاده قرار می گرفت، گفت: سامانه نجوا به عنوان اولین سامانه در خصوص ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی، دارای نقاط ضعفی بود که نیاز به ارتقاء و بهبود کیفی داشت.
وی ادامه داد: سامانه جدید در مدت یک سال با پیگیری مرکز توسعه دولت الکترونیک فناوری و آمار وزارت کشور و اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی برنامه ریزی و اجرا شد.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور هدف از راه اندازی سامانه سیام را خدمات دهی صحیح، داشتن بانک اطلاعاتی متمرکز و همچنین ارائه خدمات به سازمان ها و دستگاه های مرتبط با مجموعه فعالیت های حوزه اتباع و مهاجرین خارجی ذکر کرد.
محمودی خاطرنشان کرد: افتتاح و راه اندازی سامانه یکپارچه امور اتباع و مهاجرین خارجی (سیام) همزمان با آغاز طرح آمایش 14 اتباع و مهاجرین خارجی عملیاتی می شود.
وی درخصوص مزایای سامانه جدید(سیام) نسبت به مدل های قبلی، ادامه داد: داده کاوی سریعتر و سرعت بالاتر پردازش اطلاعات، ایجاد سامانه تحت وب و احراز هویت افراد با اخذ آثار بیومتریک( اثر انگشت و عنبیه)، بالا بودن امنیت داده ها و از همه مهمتر متمرکز بودن بانک اطلاعاتی از جمله مزایای اصلی این سامانه می باشد.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور یادآور شد: دستگاه های عضو کمیسیون ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی و همچنین دستگاه هایی که به نوعی با حوزه مدیریت و ساماندهی اتباع خارجی مرتبط هستند، میتوانند به صورت متقابل از این سامانه بهرهبرداری کنند.
محمودی ابزار امیدواری کرد با راه اندازی و بهره برداری کامل و فنی از سامانه سیام بانک اطلاعاتی متمرکز اتباع در وزارت کشور ایجاد شود.
رییس مرکز توسعه دولت الکترونیک فناوری و آمار نیز در ادامه با یادآوری این که سامانه یکپارچه امور اتباع و مهاجرین خارجی سیام به صورت یکپارچه موضوعات اتباع و مهاجرین را مدیریت میکند، گفت: وزارت کشور مسئول ساماندهی و ایجاد بانک اطلاعات یکپارچه از امور اتباع و مهاجرین خارجی است.
شجاعان ضمن یادآوری این نکته که سامانه نجوا که پیش از این در این خصوص فعال بود، به صورت جداگانه و جزیرهای در استان ها مورد استفاده قرار می گرفت و امکان تبادل اطلاعات میان استانداری ها و مرکز وجود نداشت و همچنین امکان ارتباط سامانه بیومتریک اردوگاهها با سامانه نجوا نیز امکان پذیر نبود،
شجاعان گفت: ایجاد زمینه ثبت و ضبط تمامی رخدادها و سرویس های ارائه شده توسط دستگاه ها و سازمان ها، امکان شناسایی یا احراز هویت تبعه از زمان ورود به کشور و همینطور شناسایی وی در اخذ هرگونه سرویس با آثار بیومتریک، جلوگیری از هرگونه تخلف ، جعل هویت و یا جعل اسناد هویتی ارائه به تبعه به علت احراز هویت با استفاده از آثار بیومتریک و همچنین امکان استعلام از بانک جامع سیام برای کلیه ارائه دهندگان سرویس
وی ادامه داد: همچنین تشکیل یک پرونده جامع و کامل برای تبعه و رصد کلیه رخدادها، خدمات ارائه شده به وی، بالا بردن زمینه نظارت کامل بر خدمات ارائه شده به اتباع توسط دفاتر کفالت و امکان کاهش تصدی گری و همچنین خروج از ارائه سرویس های جزیره ای و ارائه سرویس بصورت متمرکز، و در نهایت مرجع بودن بانک سامانه سیام به عنوان مرجع استعلام دهنده به کلیه دستگاه ها و ذینفعان نیز از دیگر مزایای اصلی این سامانه است.
رییس مرکز توسعه دولت الکترونیک و فناوری و آمار تصریح کرد: این سامانه به صورت الکترونیکی 25 خدمت را ارائه خواهد کرد که در حال حاضر 20 خدمت آن قابل اجراست و در ادامه 5 خدمت دیگر نیز به آن اضافه خواهد شد.
###