ظریف: مذاکره با آمریکا غیرممکن است

ژاپن رابطه بسیار خوبی با آمریکا و ایران دارد و شینزو آبه نخست وزیر ژاپن، اولین رهبر خارجی بود که با دونالد ترامپ پس از انتخاب به عنوان رئیس جمهور آمریکا در نیویورک دیدار کرد.

پرسش: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه پس از دیدار با مقامات ژاپن، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره امکان مذاکره با آمریکا گفته است: "نه، هیچ امکانی برای مذاکره وجود ندارد."

خبرگزاری فرانسه به نقل از کیودو، خبرگزاری رسمی ژاپن، گزارش داد که این پاسخ ظریف به این سوال بوده که آیا "برای کم کردن تنش‌ها حاضر به گفت‌وگوی دو جانبه با واشنگتن هست یا خیر."

دو روز پیش خضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب هم در یک سخنرانی تاکید کرده بودند که "مذاکره با دولت کنونی آمریکا یک سم مضاعف است."

کمال خرازی، رییس شورای روابط خارجی هم روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت گفته بود که مقام‌های ایرانی "قطعا" با دونالد ترامپ، تماس تلفنی نخواهند گرفت.

ان‌اچ‌کی، تلویزیون رسمی ژاپن نیز گزارش داد که ظریف فشارهای آمریکا بر ایران را "اقدام به خودکشی" توصیف کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، ساعاتی قبل از مصاحبه ظریف در توییتی نوشته بود: "مطمئن است که ایران به زودی خواهان مذاکره می‌شود."

تلویزیون ژاپن گزارش داد که ظریف این اظهارات ترامپ را رد کرده و گفته است: "نمی‌دانم رئیس جمهور ترامپ از کجا اینقدر مطمئن است اما این مساله کاملا اشتباه است."

خبرگزاری فرانسه نوشته است که این نقل قول‌ها به زبان ژاپنی منتشر شده است و مشخص نیست که آیا از فارسی ترجمه شده یا از زبان انگلیسی.

ظریف، که در این سفر با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن دیدار کرده است، همچنین واشنگتن را به "تشدید غیرقابل قبول تنش‌ها" متهم کرد و گفت که "تهران حداکثر خویشتن‌داری را نشان داده است."

محمدجواد ظریف هدف سفرش به ژاپن، که مشتری سنتی نفت ایران است را "مقابله با اقدامات تنش‌زای آمریکا" عنوان کرده و گفته است: "تنش در منطقه به نفع هیچکس نیست و ایران شروع کننده این تنش نبوده است."

ژاپن یکی از خریداران مهم نفت ایران است. تابستان گذشته و به دنبال خروج آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم صنعت نفت ایران، خبرگزاری کیودو گزارش داد که دولت ژاپن به آمریکا گفته است در شرایطی نیست که بتواند واردات نفت از ایران را متوقف بکند یا کاهش بدهد.

ژاپن یکی از هشت کشوری بود که از معافیت تحریم‌های آمریکا استفاده می‌کرد و به خرید نفت از ایران ادامه داده است. این معافیت‌ها دو هفته پیش ( ۱۲ اردیبهشت) به پایان رسید.

مشخص نیست که با حذف معافیت‌ها و تحریم کامل نفت ایران، رابطه تجاری تهران و توکیو به کجا خواهد انجامید.

ژاپن رابطه بسیار خوبی با آمریکا و ایران دارد و شینزو آبه نخست وزیر ژاپن، اولین رهبر خارجی بود که با دونالد ترامپ پس از انتخاب به عنوان رئیس جمهور آمریکا در نیویورک دیدار کرد.

ظریف پیش از سفر به ژاپن به ترکمنستان و هند سفر کرده بود.

 

###




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.