انتخابات ، اصلاح طلبان و اصولگرایان
رسانه های اصلاح طلب بیش از رسانه های اصولگرا موضوع انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی در اسفندماه امسال را مورد توجه قرار داده اند.
پرسش- رسانه ها با تاکید بر لزوم جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به واکاوی رقابت های سیاسی جریان های مختلف برای تصاحب کرسی های دور بعدی این پارلمان پرداختند.
بررسی امروز(18 فروردین ماه) روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی کشور نشان می دهد رسانه های اصلاح طلب بیش از رسانه های اصولگرا موضوع انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی در اسفندماه امسال را مورد توجه قرار داده اند.
رسانه های اصلاح طلب بر نقش بارز جناح های سیاسی برای جلب مشارکت حداکثری در انتخابات آتی مجلس تاکید کرده و حضور قوی اجتماعی در انتخابات مجلس را پیام مهمی به مقامات کاخ سفید و عامل مایوس کننده ترامپ از ادامه سیاست های زورگویانه دانسته اند.
لزوم افزایش تعداد نمایندگان زن در مجلس؛برنامه ریزی های انتخاباتی برای مجلس یازدهم و قانون منع کاندیداتوری بیش از سه دوره در مجلس از دیگر محورهای مورد توجه این طیف از رسانه ها است.
رسانه های اصولگرا نیز سال 98 را به دلیل برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از سیاسی ترین سالها دانسته و با بررسی میزان کارکرد مجلس دهم در راستای تامین منافع مردم بر لزوم مشارکت حداکثری در انتخابات آتی مجلس تاکید کردند.
رسانه های اصلاح طلب
..............................
**نقش جناح های سیاسی برای جلب مشارکت حداکثری در انتخابات آتی مجلس
خبرآنلاین در یادداشتی به قلم 'امید کرمانیها' نوشت: اسفندماه امسال انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می شود، مشارکت حداکثری و قوی اجتماعی در همه عرصه ها به ویژه انتخابات مجلس پیام مهمی به مقامات کاخ سفید خواهد داد و قدرت حضور مردم در این میدان می تواند ترامپ را از ادامه سیاست های زورگویانه مأیوس کند بنابراین انتظار می رود جناح های سیاسی در عین رقابت برای کسب کرسی های مجلس، تدابیر انتخاباتی خود را طوری پیش نبرند که خدای نکرده به سرمایه اجتماعی نظام لطمه وارد شود.
علی صوفی فعال سیاسی اصلاح طلب و وزیر تعاون دولت اصلاحات در گفت و گو با روزنامه آرمان در پاسخ به این سوال که 'با توجه به ناامیدی که در مردم نسبت به دولت و مجلس به وجود آمده است، احزاب و سیاسیون به جهت ایجاد دلگرمی در مردم برای حضور در پای صندوقهای رأی باید چه کنند؟ ' گفت: کاهش اعتماد مردم متاسفانه به جهت آن است که امیدهایی که در پای صندوقهای رأی (چه در انتخابات مجلس و چه انتخابات ریاست جمهوری سال 96) داشتند با بیاعتنایی و بیحرمتی روبهرو شد. نه دولت و نه مجلس هیچکدام در عملکردشان توجهی به مطالبات و انگیزههای قوی و امید مردم نداشتند. مجلس در جریان رأی اعتماد به دولت هیچ حساسیتی به مطالبات مردم نشان نداد و معیار و ملاک ارزیابیهایشان از لیستی که آقای روحانی معرفی کرد اساسا اینگونه نبود که توجه داشته باشند کدام وزیر بتواند از عهده این مطالبات بربیاید و کدام نمیتواند. مجلس هیچ توجهی به نقطهضعف لیست آقای روحانی نکرد که در نتیجه شاهد بودید هنوز به یک سال نرسیده استیضاحهای وزرا از سوی همان مجلس آغاز شد که حتی معیار و ملاک این استیضاحها هم مشخص نبود!
محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در گفت و گو با ایلنا ابراز داشت: مردم موقع انتخابات که میشود دو ماه یا سه ماه که به انتخابات مانده چه آنهایی که پولدار و چه آنهایی که بیپول هستند و چه آنهایی که انقلابی هستند یا نیستند همه کار و زندگی خود را رها کرده و به دنبال انتخابات میروند به عبارتی شور انتخاباتی دارند از این جهت ما شاید در دنیا رتبه بسیار خوبی داریم.یکدفعه هفتاد درصد مردم پای صندوق رای میروند حتی دموکراتیکترین کشورها هم موقعی که انتخابات میگذارند پنجاه درصد یا کمتر پای صندوق رای میآیند اما اینکه در کشور ما به طور متوسط 70 یا 65 درصد مردم پای انتخابات میروند این یک سرمایه بزرگ اجتماعی است.
**لزوم افزایش تعداد نمایندگان زن در مجلس
روزنامه شرق در مطلبی با عنوان 'چرا باید از افزایش تعداد نمایندگان زن دفاع کرد؟ 'به قلم سیده فاطمه حسینی، نماینده تهران در مجلس نوشت: موضوع افزایش تعداد نمایندگان زن در مجلس که بررسی الحاق آن به قانون انتخابات مجلس در دستور کار این هفته صحن علنی قرار دارد، راهی طولانی را طی کرده و در ادوار مختلف بارها مطرح شد اما امروز در وضعیتی متفاوت از گذشته در معرض آرای نمایندگان قرار گرفته است. بهطورکلی حضور زنان در ارکان تأثیرگذار و تصمیمساز هر کشور که دولت و مجلس در صدر آن قرار میگیرند، از منظر مشارکت سیاسی زنان حائز اهمیت است. از ابتدای مجلس دهم به دنبال آن بودیم که از طریق طرحی مجزا، سازوکاری قانونی را برای افزایش مشارکت سیاسی زنان در سطح پارلمان فراهم کنیم، اما به دلیل آنکه طرح مذکور بر اساس قانون انتخابات فعلی تدوین شده بود به نتیجه نرسید، بنابراین از آنجایی که ماهها تلاش و جلسات و رایزنیهای متعدد با صاحبنظران، حقوقدانان، کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس، وزارت کشور و برخی اعضای شورای نگهبان داشتیم، ناامید نشدیم و پیگیر تصویب فوریت طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس شدیم تا از فرصت تصویب این طرح مهم بهره ببریم و موضوع افزایش زمینه مشارکت سیاسی زنان را از طریق طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس و نیز لایحه جامع انتخابات پیگیری کنیم و به تصویب برسانیم. بنابراین پیشنهادی به کمیسیون شوراهای مجلس به عنوان کمیسیون مرجع بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس ارائه کردیم که با الحاق بندی به این طرح، بتوان احزاب را مکلف کرد که یک ششم از فهرستهای انتخاباتی مجلس خود را به نامزدهای زن اختصاص دهند.
**برنامه ریزی های انتخاباتی برای مجلس یازدهم
روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان 'محرمانه های انتخاباتی 98' نوشت: بی تردید برگزاری انتخابات مجلس یازدهم یکی از مهم ترین برنامه ها در سال 98 است؛ انتخاباتی که گرچه از هم اکنون به صراحت درباره آن سخن گفته نمی شود، اما با کمی دقت در رفتارهای سیاسیون هر دو جناح سیاسی کشور مشخص خواهد شد که برنامه ریزیهای انتخاباتی در جریان است و البته برنامه ریزی اصولگرایان برای کاهش اعتبار اصلاحطلبان و در نتیجه راهنیافتن آنها به بهارستان یازدهم! نکته قابل تامل در سکوت اصولگرایان نهفته است؛ سکوتی که در ماههای منتهی به انتخاباتهای مجالس قبل مشاهده نشد و آنها از چند ماه مانده به این انتخاباتها از هیچ تلاشی برای تخریب رقیب فروگذار نبودند. بیتردید سیاست تخریبی اصولگرایان تغییر نکرده بلکه آنها روش و برنامه خود را تغییر دادهاند و نزدیکترین گمانه چنین است که آنها در این مقطع بدون نام و نشان درصدد آماده کردن اذهان برای القای ناکارآمدی اصلاحطلبان هستند تا در روزهای منتهی به انتخابات با نام و نشان به میدان آمده و ادعاهایی را مطرح کنند که به دلیل فرصت کم، تکذیب اصلاحطلبان موثر نباشد!
** قانون منع کاندیداتوری بیش از سه دوره در مجلس
قاسم احمدی لاشکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به موضوع منع کاندیداتوری بیش از سه دوره در مجلس اظهار کرد: احتمال میدهم این موضوع با برخی از اصول قانون اساسی مغایر باشد و در شورای نگهبان تایید نشود،سه دوره نمایندگی یعنی 12 سال زمان کمی نیست؛ در این مدت یک نماینده میتواند هر آنچه ایده و طرحی را که در ذهن دارد ارائه دهد. من معتقدم اگر این موضوع در شورای نگهبان تایید شود می تواند کمک کند.برخی میگویند هنگامی که یک نماینده در مجلس در حوزه تقنین به مرز پختگی میرسد چه اشکال دارد که از حضور وی در دورههای بعد هم استفاده کنیم، اما ما باید توجه کنیم که پس از سه دوره فقط یک دوره در این خصوص این روند را منقطع می کند و نماینده اگر انگیزه داشته باشد میتواند پس از یک دوره استراحت دوباره به عرصه فعالیت خود بازگردد.ما جامعه شناسان در این خصوص موضوعی را تحت عنوان دلزدگی از نقش مطرح میکنیم، دلزدگی از نقش می گوید تکرار نقش موجب دلزدگی از نقش میشود، ما اکنون نمایندگانی داریم که 5 یا 6 دوره و شاید هم بیشتر نماینده مجلس هستند، هنگامی که اینگونه افراد را در صحن میبینم در اکثر موارد شاهد بیتحرکی آنها هستیم؛ برای ماندن در مجلس صرف این که فرد تقنین را به خوبی آموخته کفایت نمی کند به همین دلیل به شخصه معتقدم موضوع منع کاندیداتوری بیش از سه دوره در مجلس امری مطلوب و به نفع است؛ با این وجود جوانانی که با انگیزه به دنبال ایجاد تغییرهستند میتوانند فعالیت خوبی را داشته باشند.
رسانه های اصولگرا
..........................
**لزوم مشارکت حداکثری در انتخابات
صادق زیباکلام استاد رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت و و با تارنمای نامه نیوز، ارزیابی خود از شرایط انتخابات پیش روی مجلس را اینگونه لرزیابی کرد: باید بپذیریم که اصلاحطلبان اعتبار اجتماعی خود را از دست دادهاند و واقعا نمیدانم که با چه ظرفیتی میتوانند در انتخابات امسال شرکت کنند اما با همه این واقعیات یک موضوع را نباید از نظر دور داشت؛ وقتی اصلاحطلبان حضور نداشته باشند یا مردم به آنها رأی ندهند، قطعا نیروهایی که جای آنها را پر میکنند، تندروهایی هستند که نشان دادهاند به مصحلت مردم نمیاندیشند. با تمام انتقادهایی که رویکرد اصلاحطلبان داریم باید در انتخابات شرکت کنیم تا نگذاریم نیروهایی مانند پایداریها صندلیهای مجلس را تصاحب کنند؛ به همین دلیل بیتردید منِ زیباکلام در انتخابات شرکت میکنم.
**میزان کارکرد مجلس در جهت تامین منافع مردم
سیاست روز در مطلبی با عنوان '18 ساعت کار؛ بهرهوری نزدیک به هیچ' نوشت: سال 98 در حالی هفتههای آغازین خود را سپری میکند که اواخر امسال انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد و لذا امسال را میتوان یکی از سیاسی ترین سالها دانست. با توجه به گستردگی دامنه مجلس و انتخاب نمایندگان از سراسر کشور قطعا فضای سیاسی کشور نیز در ابعاد ملی و سراسری خواهد بود. براساس آنچه در طول سالهای قبل صورت گرفته بسیاری از نمایندگان کنونی مجلس برای تمدید نمایندگی و بسیاری نیز برای پیوستن به جمع نمایندگان پا به عرصه انتخابات میگذارند. در کنار روند حضور افراد در انتخابات از احراز صلاحیتها توسط شورای نگهبان گرفته تا حضور مردم پای صندوقهای رای و شمارش آرا، یک سوال اساسی و مهم مطرح است وآن اینکه کارکرد مجلس و نمایندگان در طول ادوار تا چه میزان بوده و بر چه مبنا و اساسی مردم باید پای صندوقهای رای بیایند؟ آیا ادوار گذشته مجلس توانستهاند در چارچوب وظایف خود فعالیت داشته باشند و تامینکننده منافع مردم و منافع ملی باشند؟ آیا وظیفه نمایندگی به طرح مطالبات مردمی حوزه انتخابیه خود محدود میشود و یا اینکه باید دیدی کلاننگر داشته باشد، حتی به قیمت نادیده گرفتن مطالبات حوزه انتخابیه ؟ و در نهایت نیز این مسئله مطرح میشود که کدام ادوار مجلس توانسته کارکرد مناسب تری داشته باشد و آیا دورهای بوده که بتواند به عنوان یک الگو و شاخص معرفی و چراغ راه مجالس آینده شود؟