شتاب و هیجان زدگی ایرنا با استعفای ظریف؛
استعفای ظریف؛ التهاب آفرینی مدیریت ایرنا

پرسش: محمدجواد ظریف دیپلمات موفق و کارکشته با استعفایش شوک فراگیری به سپهر سیاسی ایران و حوزه بین الملل وارد کرد اما ایرنا برخلاف گذشتۀ متین و هوشیار خود، در مواجهه با این رویداد اقدام به انتشار خبرهایی توام با شتاب زدگی ، هیجان زدگی و التهاب آفرینی کرد.

پرسش: محمدجواد ظریف دیپلمات موفق و کارکشته با استعفایش شوک فراگیری به سپهر سیاسی ایران و حوزه بین الملل وارد کرد اما ایرنا برخلاف گذشتۀ متین و هوشیار خود، در مواجهه با این رویداد اقدام به انتشار خبرهایی توام با شتاب زدگی ، هیجان زدگی و التهاب آفرینی کرد.

هنگامی که واقعه ای غیرمترقبه، تاثیرگذار و فراگیر در کشوری رخ می دهد که ویژگی های«بحران» دارد؛ از وقایع طبیعی مثل زلزله تا وقایع اجتماعی(سیاسی) مثل استعفاها و برکناری های مقامات ارشد یک کشور و ...، ، مقامات و دستگاه های آن کشور همچون مواجهه با حریق دامن گیر یک مرتع یا جنگل که ابتدا اقدام به مهار بحران و آتش می کنند، عمل می نمایند.

اما متاسفانه برعکس این اصل، مدیران کارناآزموده، انحصارطلب و بی تجربه ایرنا به جای اینکه با رویداد مهم استعفای محمدجواد ظریف وزیر موفق دولت، عقلانی و هوشمندانه برخورد کنند مبادرت به انتشار خبرهایی برخاسته از شتابزدگی و هیجان زدگی خود کردند.

ایرنا روز سه شنبه خبری درباره تاثیر استعفای دکتر ظریف بر بازار بورس منتشر کرد(خبر زیر) که از جنبه های مختلف قابل نقد، حیرت انگیز و نشان دهنده ضعف مدیریت ایرنا در مواجهه با بحران ها و اِعمال مدیریتِ بحران است. 

درحالی که اگر مدیریت ایرنا با تجربه می بود و افراد مجربِ دلسوز و حرفه ای ی ایرنا را به نفع خود، منزوی نمی کرد، رفتن ظریف را (که امیدواریم جامه عمل نپوشاند) برابر با سقوط دولت نمی دانست و با گسترده تر ساختن دامنه این بحران از طریق انتشار جنین خبرهایی، دولت را دچار بحران نمی کرد.

در یک معنا، ایرنا خبرگزاری دولت است بنابراین یک وزیر ( همچون دکتر ظریف که مرتبه اش بالاتر از بسیاری از وزراست) کنار رفته است نه مجموعه دولت، که با انتشار امثال خبر زیر آینده اقتصادی کشور، ناامیدکننده و نامطمئن برای جذب سرمایه نشان داده شود و به این ترتیب دولت را در وانفسای گرفتاری تحریم های آمریکا، دچار دردسر کنند.

مسئولان بی و کم تجربه ایرنا باید بدانند که آنها بیش از یک وزیر، به تمامیت دولت تعهد دارند. بنابراین بایستی به گونه ای مبادرت به انتشار اخبار کنند که کلیت دولت در ادامه طی مسیر خود دچار مشکل نشود.

خبر زیر که در قالب تاثیرات منفی استعفای دکتر ظریف بر اقتصاد کشور گزارش شده است از سه جنبه قابل نقد جدی است و نشانگر اینست که این رسانه خبری اصلی دولت تاچه اندازه گرفتار ندانم کاری مدیریت خود شده است و البته مشت نمونه خروار است و از این دست خبرهای غضنفری چه بسیار که در ایرنا منتشر می شوند.

جنبه نخست؛ فرض بر اینست که این خبر درست است( یعنی تاثیر استعفا بر بورس)؛ بنابراین آیا رسانه دولت بایستی در قبال این مساله و شبه بحران، مبادرت به دامن زدن بحران و ایجاد مشکل برای دولت کند؟ درهر صورت این اتفاق یعنی استعفای ناخوشایند و نامطلوب دکتر ظریف رخ داده است، حال آیا مدیریت ایرنا بایستی به مدیریت و کنترل دامن گیری این مساله مبادرت ورزد یا بایستی بر طبل گسترش آن بکوبد و بر آتش آن بدمد و دولت روحانی را که پابرجاست با چنین سیگنال هایی به اقتصاد و بازار شب عید، با زحمت بیش از پیش مواجه سازد ؟ 

جنبه دیگر؛ ایرنا برچه اساسی به چنین یافته ای رسیده است؟ برچه اساسی اینچنین سریع و زود به رابطه میان استعفای دکتر ظریف و بورس تهران دست یافته است؟ کدام مقام اجرایی بورس یا صاحب نظر بورس چنین رابطه ای را کشف کرده است؟ خبر مورد اشاره ایرنا در برابر این پرسش ها گنگ و لال است زیرا در خبر به هیچکدام از آنها پاسخ داده نشده است یعنی خبر آن قدر سست و  ضعیف است که از هیچ مقام بورس یا صاحب نظری در مورد رابطه میان استعفای دکتر ظریف و بورس نقل قولی ندارد و معلوم نیست که رابطه میان این دو ( بدون آن که در متن توضیح داده شود) چگونه در تیتر خبر ایرنا قرار گرفته است.  

ایرنا در خبر زیر اقدام به کاری کاملا غیرحرفه ای کرد و خبری خلاف واقع (دستکم در ظواهر این خبر این خلاف واقع بودن نشان داده می شود اگرجه ممکن است استعفای دکتر ظریف بر بازار مالی واقعاً تاثیر منفی داشته باشد اما خبر برای این امر مستظهر به هیچ استدلال و تحلیل یا نقل قولی نیست ) منتشر کرده چرا که همانطور که در خبر معلوم است ساعت انتشار آن درمیانه فعالیت بورس بوده و بورس تا حدود دو ساعت دیگر تقریبا ادامه داشته است. حال ایرنا چگونه به خود اجازه داده که در میانه یک واقعه که هنوز ادامه دارد در مورد علت آن واقعه اظهارنظر غلط کند و علت یابی کند.

ایرنا به استناد اظهارنظر کدام کارشناس و کدام نشانه های علمی چنین شتابزده در وسط زمان فعالیت بورس در روز سه شنبه، اینچنین به علت یابی مبادرت کرده و علت سقوط بورس را استعفای ظریف می داند؟ ایرنا این علت سقوط بورس را از کجایش آورده؟ چه کسی و چه نهادی به این رابطه رسیده است؟ جالب اینکه در متن خبر نه تنها در این مورد توضیحی داده نشده بلکه یک گام جلوتر برداشته و این علت را زودگذر دانسته است.

جنبه سوم منفی و قابل نقد این خبر به قواعد روزنامه نگاری و خبر نویسی مربوط می شود. در حالی که تیتر خبر ایرنا از تاثیر استعفای دکتر ظریف بر بازار بورس و از رابطه میان این دو واقعه سخن می گوید، اما با کمال تعجب متن خبر عاری از توضیح و بیان این رابطه است. ایرنا در متن خبر زیر هیچ اشاره ای به تیتر نمی کند به طوری که اینگونه تصور می شود که کس دیگری تیتر را نوشته، کسی که متن خبر را نخوانده است زیرا در متن خبر به ربط استعفای ظریف به سقوط بورس اشاره نشده است.  

خبر زیر به خوبی نشانه ضعف مدیریت ایرنا در مواجهه با مسائل حساس ملی و شبه بحران ها و مغشوش بودن اطلاع رسانی آن است که نه تنها بحران را مدیریت نمی کند بلکه بر آتش گسترش آن نیز می دمد.

 

 

 

 

 

متن کامل خبر ایرنا به شرح زیر است:

 

سقوط 2 هزار واحدی بورس در واکنش به استعفای ظریف

تهران- ایرنا- شاخص کل بورس امروز (سه شنبه) تا ساعت 11 صبح در واکنش به خبر استعفای محمدجواد ظریف، حدود 2 هزار واحد سقوط کرد.

کد خبر: 83223051 | تاریخ خبر: 07/12/1397 - 11:11

 

به گزارش ایرنا، بازار بورس از نخستین دقیقه های آغاز معاملات تحت تاثیر خبر استعفای وزیر امور خارجه قرار داشت؛ بطوری که کار خود را با افت حدود یک هزار و 300 پله ای شروع کرد و به تدریج به شدت افت شاخص افزوده شد.
تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 11 و 5 دقیقه) شاخص بورس با افت یک هزار و 922 واحدی به جایگاه 164 هزار و 871واحدی عقب نشینی کرده است.
افت شدید شاخص در معاملات امروز در حالی رخ داد که در هفته جاری شاهد معاملات مثبت بازار سرمایه و رشد قابل توجه شاخص بودیم؛ شاخص بورس در معاملات دیروز تا رقم 166 هزار و 793 واحد صعود کرده بود.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد که همه آنها امروز به طور دسته جمعی کاهش یافته اند که همچنان ادامه دارد.
گروهی از کارشناسان تاثیر منفی انتشار خبر استعفای ظریف بر بازار سرمایه را همانند سایر خبرهای سیاسی موقت و زودگذر می دانند.
ظریف شب گذشته اعلام کرد که از سمت خود استعفا می دهد.
وی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: با عرض تبریک به مناسبت میلاد خجسته حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، روز مادر و روز زن، از بزرگواری مردم عزیز و دلاور ایران و مسئولین محترم در 67 ماه گذشته بسیار سپاسگزارم.
ظریف ادامه داد: از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم. شاد و سربلند باشید.
اقتصام **2022**9189

 

انتهای پیام /*

 

 

###




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.