رهبر انقلاب:
سند ۲۰۳۰ چیزی نیست که جمهوری اسلامی تسلیم آن شود؛ اجرای آن قطعاً غیرمجاز است
همه در انتخابات شرکت کنند تا ابهت و مصونیت کشور حفظ شود
پرسش:حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در دیدار هزاران نفر از معلمان سراسر کشور، آموزش و پرورش را زیر ساخت اصلی علم و تحقیق در کشور دانستند و با تأکید بر لزوم اهتمام جدی مسئولان برای اجرایی کردن سند تحول آموزش و پرورش، گفتند: وظیفه آموزش و پرورش تربیت نسلی «با ایمان، با وفا، مسئولیت پذیر، دارای اعتماد به نفس، مبتکر، راستگو، شجاع، با حیا، اهل تفکر و اندیشه، عاشق کشور و نظام و مردم، و دوستدار مصالح کشور» است.
پرسش:حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در دیدار هزاران نفر از معلمان سراسر کشور، آموزش و پرورش را زیر ساخت اصلی علم و تحقیق در کشور دانستند و با تأکید بر لزوم اهتمام جدی مسئولان برای اجرایی کردن سند تحول آموزش و پرورش، گفتند: وظیفه آموزش و پرورش تربیت نسلی «با ایمان، با وفا، مسئولیت پذیر، دارای اعتماد به نفس، مبتکر، راستگو، شجاع، با حیا، اهل تفکر و اندیشه، عاشق کشور و نظام و مردم، و دوستدار مصالح کشور» است.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین انتخابات را موضوعی حیاتی و برآمده از اندیشه مردم سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی دانستند و تأکید کردند: حضور همه مردم، با سلایق مختلف سیاسی، در انتخابات ۲۹ اردیبهشت، ضامن حفظ اقتدار، اُبّهت و مصونیت کشور است و با چنین حضوری، دشمن هرگز نخواهد توانست هیچ غلطی در مقابل ملت ایران انجام دهد.
حضرت آیت الله خامنهای با گرامیداشت یاد شهید آیت الله مطهری، آن معلم شهید را آموزگاری واقعی در گفتار، رفتار و سبک زندگی خواندند و افزودند: دشمنان بشر و کشور و اسلام، او را از ما گرفتند اما کتابهای آن بزرگوار پرورشدهنده ذهن و هدایتکننده بهسوی معارف اسلامی است و باید از این آثار ارزشمند حداکثر استفاده را کرد.
رهبر انقلاب اسلامی سپس با اشاره به اهمیت و جایگاه معلم، گفتند: قدرت، اعتبار و آبروی کشور بیش از هر چیز وابسته به نیروی انسانی است و معلمان هستند که سازنده نسل آینده و نیروی انسانی آن هستند.
ایشان با تأکید بر لزوم قدردانستن شأن و منزلت معلم و تکریم آن در جامعه گفتند: هزینه کردن برای معلم از وظایف مسئولان و دولت است زیرا همانطور که بارها گفتهام که هزینه کردن برای معلم در واقع، سرمایهگذاری است.
رهبر انقلاب اسلامی، انجام مسئولیت بزرگ تربیت نسل آینده را نیازمند افزایش آمادگیهای معلمان دانستند و گفتند: بر همین اساس به مسئولان تأکید میکنیم دانشگاه فرهنگیان را که تولیدکننده معلم است و اهمیت فراوانی دارد، جدی بگیرند و هر چه میتوانند برای آن سرمایهگذاری کنند.
ایشان با اشاره به نقش برجسته معلم در ترویج اخلاق و خصلتهای خوب در دانشآموزان، خاطرنشان کردند: معلمِ منیعالطبع، صبور، متدین و متین این خصوصیات را با رفتار خود به دانشآموزان منتقل میکند.
حضرت آیت الله خامنهای استفاده سیاسی از معلمان را در تعارض با شأن معلم دانستند و گفتند: از سالهای دهه ۶۰ همواره به کسانی که قصد داشتند از معلمان مانند ابزار سیاسی استفاده کنند، اعتراض داشتم چرا که معلم، همچون الماسی قیمتی است که نباید آن را بازیچه قرار داد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به قریبالوقوع بودن بازنشستگی جمع زیادی از معلمان، گفتند: برای جبران کمبود معلم باید ظرفیت دانشگاههای معلمپرور افزایش یابد و مراکز مسئول، ضوابطی برای جذب معلمان قرار دهند تا افراد بدون حساب وارد آموزش و پرورش نشوند.
رهبر انقلاب اسلامی، آموزش و پرورش را زیر ساخت اصلی علم و تحقیق در کشور دانستند و گفتند: اگر آموزش و پرورش براساس برنامه ها و سیاست های صحیح حرکت کند، کشور از لحاظ علم و تحقیق غنی خواهد شد اما اگر چنانچه آموزش و پرورش به حال خود رها شود، این زیر ساخت لطمه خواهد خورد و ضررهای ناشی از آن، غیرقابل محاسبه خواهد بود.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه وظیفه آموزش و پرورش تربیت یک نسل است، خاطرنشان کردند: آموزش و پرورش باید تربیت نسلی با ایمان، وفادار، مسئولیت پذیر، دارای اعتماد به نفس، دارای ابتکار، راستگو، شجاع، با حیا، اهل فکر و اندیشه، عاشق کشور و نظام و مردم، و دوستدار مصالح کشور را، هدف اصلی خود قرار دهد.
ایشان افزودند: لازمه اینکه نسلی محکم، قوی، با اراده، مبتکر، پیشرو فعال تربیت شود، آن است که آموزش و پرورش زمینه مناسب را برای معلم، دانش آموز، اولیا، و طراحان و نویسندگان کتابهای درس فراهم آورد.
رهبر انقلاب اسلامی با هشدار در خصوص جریانی که به دنبال از بین بردن جایگاه و ارزش آموزش و پرورش و سلب اعتماد از این دستگاه بسیار مهم است، خاطرنشان کردند: این جریان از خارج کشور هدایت می شود و تنها راه مقابله با آن، برطرف کردن نقاط ضعف آموزش و پرورش و زمینه های نفوذ است.
حضرت آیت الله خامنه ای یکی از اشکالات آموزش و پرورش را، بیماری «دانشگاه گرایی» خواندند و گفتند: دانشگاه گرایی یک تفکر غلط و خطایی است که متأسفانه سایه آن از ابتدای ورود به محیط مدرسه تا پایان تحصیلات در آموزش و پرورش، بر سر دانش آموزان سنگینی میکند.
ایشان خاطرنشان کردند: در کشور نیازهای فوری و ضروری غیرمرتبط با تحصیلات دانشگاهی بسیار زیاد است و بر همین اساس، بنده سالها است که بر موضوع اهتمام به هنرستانها و مراکز فنی و حرفه ای و تقویت آنها، تأکید دارم.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به افراد زیادی که با تحصیل در هنرستانها و مراکز فنی و حرفه ای و فراگیری مهارتهای مختلف، اکنون صاحب شغل و زندگی هستند، این افراد را ثروتهای ملی کشور دانستند و افزودند: ما نیازمند علم و تحقیق و پیشرفت علمی هستیم اما این موضوع بدین معنا نیست که همه دانش آموزان، باید هدف خود را دانشگاه قرار دهند.
حضرت آیت الله خامنه ای به موضوع سند تحول آموزش و پرورش نیز اشاره کردند و با انتقاد از اجرایی نشدن این سند با وجود گذشت چندین سال از ابلاغ آن، گفتند: چرا سند تحول آموزش و پرورش تا به حال عملیاتی نشده است؟ تا چه زمانی باید منتظر آماده شدن نظام نامه های سند تحول بود؟
ایشان افزودند: من بهطور جدی از وزیر محترم و مسئولان می خواهم که موضوع اجرایی شدن سند تحول را پیگیری کنند زیرا آموزش و پرورش نیازمند تحول عمقی و بدور از تغییرات ظاهری است.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین به موضوع پذیرش سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو از جانب دولت اشاره کردند و با انتقاد شدید از این موضوع گفتند: این سند و امثال آن، مواردی نیستند که جمهوری اسلامی ایران تسلیم آنها شود، و امضای این سند و اجرای بی سر و صدای آن قطعاً مجاز نیست و به دستگاههای مسئول نیز اعلام شده است.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: به چه مناسبت یک مجموعه به اصطلاح بین المللی که تحت نفوذ قدرتهای بزرگ نیز قرار دارد، به خود حق می دهد که برای ملتهایی با تاریخ و فرهنگ و تمدن گوناگون، تکلیف معین کند.
ایشان با تأکید بر اینکه اصل این کار غلط است، خاطرنشان کردند: اگر چنانچه با اصل کار نمیتوانید مخالفت کنید، صراحتاً اعلام کنید که جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش و پرورش، دارای اسناد بالادستی است و احتیاجی به این سند ندارد.
رهبر انقلاب اسلامی با گلایه از شواریعالی انقلاب فرهنگی گفتند: این شورا باید مراقبت می کرد و نباید اجازه می داد که کار تا جایی پیش برود که اکنون ما مجبور به جلوگیری از آن شویم.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: اینجا جمهوری اسلامی ایران است و در این کشور مبنا اسلام و قرآن است. اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوب و ویرانگر و فاسد غربی بتواند اعمال نفوذ کند. در نظام جمهوری اسلامی پذیرش چنین سندی، معنا ندارد.
رهبر انقلاب اسلامی سپس با اشاره به انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه، انتخابات در نظام جمهوری اسلامی را یک موضوع حیاتی و بسیار با ارزش دانستند و خاطرنشان کردند: انتخابات در نظام جمهوری اسلامی، برآمده از اسلام است و اینگونه نیست که «جمهوری» به «اسلام» الصاق شده باشد و اگر انتخابات نبود، امروز اثری از جمهوری اسلامی ایران باقی نمی ماند.
حضرت آیت الله خامنه ای، حضور عظیم مردم در عرصه های مختلف بویژه انتخابات را مصونیت بخش کشور و حافظ منافع ملت و موجب ابهت نظام در چشم دشمنان دانستند.
ایشان با یادآوری نمونهای تاریخی از اقدام یکی از دولتهای اروپایی در متهم کردن رئیس جمهور ایران و احضار وی به دادگاه، در اوایل دهه هفتاد افزودند: با آنکه رئیس جمهور وقت روابط نزدیکی با آن دولت داشت اما همان دولت اروپایی او را متهم و احضار کرد و تنها عاملی که باعث عقب نشینی آن دولت اروپایی شد، تو دهنی بود که دریافت کرد، بنابراین دشمن، دشمن است و این دولت و آن دولت ندارد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه دشمن در هر موقعیتی که بتواند، زهر خود را خواهد ریخت و ملاحظه لفاظی ها را هم نخواهد کرد، افزودند: تنها مانع در مقابل اظهار دشمنیِ دشمن، حضور مردم در صحنه است زیرا اُبّهت یک کشور ۸۰ میلیونی با نیروی انسانی قوی و باهوش و دارای میلیونها جوان، در دل دشمن ترس ایجاد می کند.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: اگر می خواهیم اُبهت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی حفظ شود و مصونیت آن باقی بماند، باید همه در انتخابات شرکت کنند.
ایشان افزودند: اگر چنانچه در انتخابات کوتاهی شود و عواملی زمینه ساز یأس مردم شوند، قطعاً کشور لطمه خواهد خورد و هر فردی هم که در این لطمه سهیم باشد، در پیشگاه پروردگار مسئول خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سلایق و دیدگاههای مختلف سیاسی و گرایش های متفاوت در انتخاب کاندیداها، خاطرنشان کردند: در انتخابات هرکس به هر نامزدی که بپسندد رأی می دهد اما موضوع اصلی و مهم، حضور همه مردم در پای صندوق های رأی است تا نشان دهند که آماده دفاع از اسلام و نظام هستند و مصونیت کشور را حفظ خواهند کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: اگر به لطف خداوند، این همت و اراده در مردم، با همین شدت و ابهت ادامه پیدا کند، دشمن هرگز نخواهد توانست در مقابل ملت ایران، هیچ غلطی انجام دهد.
حضرت آیت الله خامنهای همچنین با اشاره به ماه شعبان و لزوم استفاده از فرصت نیمه شعبان برای مناجات و تقرب به خداوند، گفتند: ماه شعبان، ماه دعا و توسل و مقدمه ماه مبارک رمضان است و در ادعیه وارده آن، راههای سعادت و هدایت روشن شده است.
پیش از بیانات رهبر انقلاب اسلامی، وزیر آموزش و پرورش در سخنانی روز معلم را نمادی برای حرمت نهادن به مقام تعلیم و تعلّم دانست و افزود: یک بار دیگر باید اندیشه، روش و منش شهید مطهری را در زمینه تعلیم و تربیت بازخوانی کرده و چراغ راه قرار دهیم.
آقای دانش آشتیانی با بیان اینکه معلمان دارای بالاترین منزلت اجتماعی در جامعه هستند، گفت: نگاه به آموزش و پرورش باید هم در سطوح فرهنگی و سیاسی و هم در سطوح اجرایی متحول و نقشهای جدید مدرسه و معلم بهخوبی تدوین شود.
از سوی دیگر دانش آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش اواخر فروردین امسال گفت : سند ۲۰۳۰ توصیهای است که توسط سازمان یونسکو با هدف توسعه پایدار در کشورها تدوین شده است و در آن ۲ مقوله، سلامت و آموزش مورد تأکید قرار گرفته است. اجرای سند ۲۰۳۰ ، توصیهای است و هیچ کشوری متعهد به اجرای مفاد آن نیست چنانکه در قسمتی از این سند آمده است، مواردی که با عرف و اعتقادات یک کشور مغایرت داشته باشد، اجرایی کردن آن توصیه نمی شود. اجرای سند ۲۰۳۰ در کشور ما در قالب سند تحول است و چیزی خارج از سند اجرا نمی شود، در این سند مواردی است که از نظر شرعی و عرفی دارای اشکال است و البته که اجرا نخواهد شد. سند ۲۰۳۰ هیچ تعهدی برای جمهوری اسلامی ایجاد نمی کند، زیرا اگر سندی تعهدآور باشد، قبل از اجرا باید در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.
به گزارش عیارآنلاین، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در بازدید سرزده از پردیس دخترانه شهید باهنر گفت: سند ۲۰۳۰ توصیهای است که توسط سازمان یونسکو با هدف توسعه پایدار در کشورها تدوین شده است و در آن ۲ مقوله، سلامت و آموزش مورد تأکید قرار گرفته است.
وی افزود: در این سند، آموزش همه افراد جامعه مورد تأکید قرار گرفته است و کشورها در جلسات سالانه، گزارشی از روند آموزشی خود به یونسکو ارائه می دهند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: اجرای سند ۲۰۳۰ ، توصیهای است و هیچ کشوری متعهد به اجرای مفاد آن نیست چنانکه در قسمتی از این سند آمده است، مواردی که با عرف و اعتقادات یک کشور مغایرت داشته باشد، اجرایی کردن آن توصیه نمی شود.
احمدی دانش آشتیانی تصریح کرد: اجرای سند ۲۰۳۰ در کشور ما در قالب سند تحول است و چیزی خارج از سند اجرا نمی شود، در این سند مواردی است که از نظر شرعی و عرفی دارای اشکال است و البته که اجرا نخواهد شد.
وی افزود: ممکن است، این سؤال در ذهن افراد متبادر شود، اگر مفاد سند ۲۰۳۰ همان مواردی است که در سند تحول وجود دارد، پس چه لزومی بر اجرای مفاد آن است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: برای ارائه گزارش به جهانیان در خصوص وضعیت آموزشی در ایران و دستاوردهایی که جمهوری اسلامی در زمینه آموزش به دست آورده است و هم چنین تعامل با سایر کشورها، اجرای این سند ۲۰۳۰ مؤثر است.
وی خاطرنشان کرد: سند ۲۰۳۰ هیچ تعهدی برای جمهوری اسلامی ایجاد نمی کند، زیرا اگر سندی تعهدآور باشد، قبل از اجرا باید در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، بنابراین سند ۲۰۳۰ تفاهم نامه ای است که اغلب مفاد آن در سند تحول بنیادین وجود دارد.
وی مطالبی که برخی افراد در باره سند ۲۰۳۰ مطرح کرده اند را ناقص توصیف کرد و افزود: اینکه می گویند، وزرای آموزش و پرورش این سند را امضا کرده اند، کذب محض است، زیرا این تنها یک تفاهم نامه است که کشورها به بهانه آن، در یونسکو گردهم می آیند و عملکرد همدیگر را مورد بررسی قرار می دهند، بنابراین از آنجا که ایران در بحث آموزش و سلامت، شاخص های خوبی دارد، این مسئله برای کشور ما بسیار با اهمیت است و از تصورات غلط و برداشت های سوء جلوگیری می کند
همچنین یک عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی پیش از این با اشاره به برخی مسائل مطرحشده در سند ۲۰۳۰ گفت: براساس این سند مستشاران خارجی باید به آموزش و پرورش ما نظارت کنند.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، حسن رحیمپور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست بررسی تربیت و آموزش لیبرالی یا اسلامی در سند ۲۰۳۰ که به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده حقوق و علومسیاسی دانشگاه تهران در تالار شیخ انصاری این دانشکده برگزار شد، با اشاره به اینکه اصل مسئله فراتر از بحث دولت، سیاست و انتخابات است، اظهار داشت: دوگانگی در سیستم از همان ابتدا وجود داشته است بهطوری که افراد عوض میشوند، ولی سیستم همان است و میخواهند مکتب را با آموزههای لیبرالی تطبیق دهند.
وی با بیان اینکه برخی سواد اسلامی ندارند و برخی حتی سواد لیبرال ندارند و از نظر سیاسی لیبرال هستند، گفت: در دهه آینده که امثال ما نیستیم شما باید مراقب باشید زیرا نظارت دانشگاهی مصداق بارز نهی از منکر و امر به معروف و نظارت انقلابی است.هر وقت با خبر شدید یک قرارداد بینالمللی در هر حوزهای منعقد شده است باید توضیح بخواهید که آیا از مجاری اصلی قانون اساسی عبور کرده است یا خیر و چه کسی آن را امضا کرده و دلیل امضا چه بوده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به امضای سند ۲۰۳۰ یادآور شد: سال گذشته اعلام شد یونسکو از مسئولان تعهد گرفته سند ۲۰۳۰ در تمام کشورها اجرا شود، گفتند این کار داوطلبانه انجام شده، ولی در عمل کشور را متعهد کردند که تا سال ۲۰۳۰ این سند پیاده شود، وزارت امور خارجه بسیاری از قراردادها مثل همین سند را میگویند الزامآور نیست ولی بعد مشخص میشود اگر اجرا نکنیم، محکوم میشویم.
رحیمپور ازغدی اضافه در همین زمینه افزود: برخی زودتر از آنچه آنها خواستند سند را پیاده کردند و گویا تصویب هیئت وزیران را هم گرفتند، دوستان دانشگاهی میگفتند ۳۰ کارگروه تشکیل شده تا بدون اعلام رسمی و بدون نظر مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی این سند عملیاتی شود.
وی با بیان باید سوال کرد قراردادهای بینالمللی بر چه اساس امضا میشوند که از مجاری رسمی عبور نمیکند، خاطرنشان کرد: اینگونه نمیشود که تعهد بدهند، اجرا را هم شروع کنند، ولی مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی اطلاع نداشته باشند، در این سند نگاه لیبرال و نئولیبرال به حقوق کودک، آموزش و پرورش و زن و خانواده وجود دارد گرچه اشتراکاتی با مفاهیم اسلامی دیده میشود اما تناقضهای بنیادی هم وجود دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه اعضای شورا با تمام بندهای این سند مخالفت ندارند، افزود: حرف اساس ما این است چرا برخی اسناد بالادستی را دور میزنند و چنین اسنادی را امضا میکنند درحالی که برخی مفاد آن خلاف مبانی اسلام و قانون اساسی است.این سند صریحاً میگوید هر نوع تربیت دینی، الهی، خلاف حقوق بشر است، ولی آموزش جنسی تحت عنوان بهداشت را برای کودکان جزو حقوق کودکانی میداند که حتی به بلوغ جنسی نرسیده است.
رحیمپور ازغدی با انتقاد از نگاه مطرح شده در این سند نسبت به آموزش افزود: در لیبرال آموزشی گفتهاند آموزش متون دینی مخل خلاقیت است و باید از مدارس حذف شود، لیبرالیسم کلاسیک و نئولیبرال اعلام کرد که ما به دین کاری نداریم و خودمان با عقل خودمان میسنجیم.اخلاق و حیا مسخره میشود و دست معلم، پدر و مادر با عنوان آزادی لیبرال از کودک برداشته میشود،حق همجنسبازی را جزو اصول حقوق بشر قرار میدهد، این نگاه میگوید حتی اگر ۹۹ درصد یک جامعه به مسئلهای رأی موافق داد ولی آن مسئله در چارچوب لیبرال نباشد، آنها آن مسئله را دموکراسی نمیدانند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: تعریفشان از آموزش و پرورش نگاهی کاملاً ضددینی و سکولار است، هرچند که شاید ۸۰ درصد هم با نگاه اسلامی مطابق باشد، ولی حرف ما همان ۲۰ درصد است که این قراردادها اگر الزامآور نباشد هم آبروبر است، زیرا بر اساس همینها هر سال ما را تحت عنوان نقض حقوق بشر محکوم میکنند. آنها از همجنسبازی گفتند و آقایان امضا کردند میگویند الزامآور نیست،در رأس این کشورها انگلیس، آمریکا و صهیونیستها در مسند شوراهای نظارتی قرار دارند.
وی ضمن اشاره به رویکرد و نگاه سرمایهداری افزود: با نظام سرمایهداری در تمام حوزهها دخالت میکنند اما اسمش را ایدئولوژی نمیگذارند. با انقلاب فرهنگی تمام کارها را انجام میدهند، انقلاب فرهنگی آنها نیز مانند انقلاب فرهنگی ما نبود که سروصدا داشته باشد و کاری انجام نشود، آنها واقعاً انقلاب فرهنگی کردند و گفتند در تمام رشتههای علمی همه چیز را از صفر شروع میکنیم و این کار را انجام دادند، انقلاب فرهنگی ما فقط اسمش انقلاب فرهنگی بود و تا همین حالا برخی دروس تغییر نکرده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: آمریکا از ابتدای انقلاب تاکنون ایدئولوژی خودش را عوض نکرده است، ولی مسئولان ما ایدئولوژی را تغییر میدهند. اسرائیل یک کلمه از حرفهایش عقب نیامده و اگر جایی نمیتواند حرفهایش را اجرا کند، زورش نمیرسد و انقلاب ما نگذاشته است که این کار را انجام دهند، ولی مسئولان ما گاهی جلو میروند و گاهی پا پس میکشند. ترامپ حرفهایی را میزند که فکر میکنم انجام نمیدهد، ولی پیش از ترامپ چیزی را نمیگفتند و انجام میدادند.
وی یادآور شد: در آمریکا میگویند بگذارید در مدارس نمادهای مذهبی وجود داشته باشد، باشگاههای مذهبی ایجاد شود، ولی برای ما مرزبندی میکنند. من از مسئولانی که پای این اسناد را امضا کردهاند خواهش میکنم به سوالات ما پاسخ دهند. این سوالات پژوهش افراد دانشگاهی است.میگویند بخشی از اینها وارد برنامه ششم شده است در برنامه چهارم هم که در اواخر دهه ۷۰ وارد شد مطالبات صریح آمریکا و غرب بود و بخشی از آن اجرا شد، یکی این بود که ایدئولوژی لیبرال صهیونیستی در مدارس ما تصویب شود که با بودجه بیتالمال جمهوری اسلامی این کار انجام میشود و حالا دوباره این مسئله را مطرح کردهاند و میگویند برجام فرهنگی است. یعنی خواستههای آنها یکطرفه مطرح شود.
رحیمپور ازغدی با انتقاد از عدم تصویب این سند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اصل ۷۷ قانون اساسی میگوید که مجلس باید بر این قراردادها نظارت کند، این سند اصلاً به مجلس نرفته است، هر گونه تعهد بینالمللی که خلاف شرع و خلاف قانون اساسی باشد، نباید امضا شود. هر قراردادی که باعث شود بیگانه بر منابع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ما مسلط شود، خلاف قانون اساسی است و شرعاً حرام است، زیرا کاپیتولاسیون آموزشی ـ فرهنگی بهشمار میآید.
وی با اشاره به عواقب این سند افزود: براساس این سند تعهد داریم در برابر غرب پاسخگو باشیم و بگوییم چطور سیاستهای آنها را در مدارسمان اجرا کردیم. نمیگوییم کسی قصد خیانت داشته، گاهی صدمه حماقت از خیانت کمتر نیست، حتی اگر فرد نیت خوبی داشته باشد. آمریکا اجازه نمیدهد یک کلمه خلاف قانون اساسی کشورش مطرح شود. حتی در مورد مسائل هستهای با اینکه بمب اتم دارد، قراردادها را امضا نمیکند، ولی ما که بمب نداریم باید امضا کنیم، یعنی حتی قوانینی که خودشان نوشتهاند را امضا نمیکنند و به ما میگویند که امضا کنیم.
رحیمپور ازغدی در همین زمینه افزود: دوستان میگویند ۲۰۳۰ را داوطلبانه اجرا کردیم، یعنی هنوز به ما الزام نشده است، انجامش دادیم، حتی برجام را هم سریع انجام دادیم و طرف مقابل را به وجدانش سپردیم که ۹۰ درصد آن را اجرایی نکرد. در مورد ۲۰۳۰ نیز کسی در آسیا و اقیانوسیه قدمی برنداشته که ما داوطلبانه انجام میدهیم، در صورتی که آنها هم چنین توقعی ندارند، ولی ما پیشدستی میکنیم.
وی ادامه داد: دبیر کمیسون یونسکو، جمهوری اسلامی را به عنوان کشور پیشگام اجرای تدارکات لازم برای ۲۰۳۰ معرفی کرده و از طرف غرب، از ایران تقدیر میکنند، یعنی حتی آنها هم توقع چنین کاری را از ما نداشتند و این سند هم ما را غافلگیر کرد و هم آنها را.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وضعیت جمیعت ایران گفت: نرخ رشد جمعیت ایران صفر است، یعنی ۲۰ سال بعد تمام مهدکودکها باید به خانه سالمندان تبدیل شود و دشمن کاری که میخواست در کشور ما انجام داد. ۲۰۰ سال طول کشید که اروپا و غرب به این وضعیت برسند، ولی ما ۲۰ ساله رسیدیم. با این سرعتی که پیش میرویم، ۲۰ سال بعد خانواده در ایران چه تعریفی دارد؟ آنها نظام تربیتی خود را به ما تحمیل میکنند و حالا میخواهند از کودک ۵ ساله آموزش را شروع کنند و خودمان هم داوطلبانه و با پول خودمان این کار را برایشان انجام میدهیم.
رحیمپور ازغدی افزود: دکترین اومانیستی را مطرح میکنند و تحت عنوان تنوع فرهنگی و مذهبی عملاً هوس و نفسانیت که تمام انبیا برای مدیریت آن مبعوث شدهاند را جایز میدانند، طبق سند ۲۰۳۰ در مدارس ما همجنسبازان میتوانند کلاس آموزشی داشته باشند، ولی در مورد دین نمیتوانیم صحبت کنیم. اینها که از آزادی میگویند خودشان، دختران باحجاب فرانسوی را از حجاب منع کردند و زن باحجاب امکان استخدام در نهادهای دولتی آنها را ندارد، ازدواج با همجنس را با قانون حمایت میکنند، ولی با پوشش مبارزه میکنند که این تناقض در برخورد با آزادی جالب است.
وی گفت: نکته بعدی که در سند مطرح شده الزام احترام به رفتارهای متفاوت است که یکی از آنها همجنسگرایی است و حتی عدم قانونی بودن همجنسگرایی در ایران را محکوم میکنند و ما هم پای این مسئله را امضا میکنیم، مفهوم شهروند جهانی را مطرح میکنند، ویژگیهای کودکی که میخواهند تربیت کنند منطبق بر سکولاریسم است. ما چگونه این مسائل را در مدارسمان اجرا کنیم؟ مدارس غیرانتفاعی ما هم که دقیقاً انتفاعی است و فقط نام آن را معکوس گذاشتهاند، بهطوری که برخی از این مدارس سالانه ۲۰ میلیون تومان یا بیشتر دریافت میکنند.
رحیمپور ازغدی تاکید کرد: تضمین صلح بدون خشونت را مطرح میکنند و حتی عزاداری برای امام حسین(ع) را خشونت میدانند، به چند کشور عربی که نوکرشان هستند، دستور دادند که واژههای نظارت اجتماعی، انقلاب و واژههایی نظیر این را از کتابها حذف کنند. ما به کودکانمان، اخلاق را یاد میدهیم به طوری که فرماندهان جنگ ما جوانان بودند و مسیر جنگ را تغییر دادند، اما آنها کینه و خشونت را به کودکانشان آموزش میدهند و این مسئله را بیایراد میدانند.
وی افزود: سن قانونی ازدواج را ۱۸ سال به بالا میدانند، درحالی که هر سنی که پسر یا دختر به مصلحتشان باشند باید ازدواج کنند، البته ممکن است کسی سنش هم بالا باشد ولی بلوغ اجتماعی ندارد که این فرد نباید ازدواج کند، ولی آنها میخواهند سبک خودشان را به ما تحمیل کنند و بلایی که سر غرب آمده است، سر ما هم بیاورند. بهطوری که در غرب چیزی به نام ازدواج وجود ندارد که میخواهند این سبک زندگی را از کودکی به فرزندان ما آموزش دهند و دولت ما هر سال باید بابت چگونگی پیشرفت در این آموزش به آنها پاسخ دهد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: تحت شعار تضمین برابری زن و مرد، میخواهند جنجال ایجاد کنند، در حالی که در اسلام هیچ شغلی برای زنان حرام اعلام نشده است، حتی در دادگاهها قاضی زن هم حضور دارد و اسلام فقط گفته مسئله حیا و عفت رعایت شود، در حال حاضر چند میلیون دیپلم بیکار به چند میلیون دکتر و مهندس بیکار تبدیل شدهاند، زیرا اصلاً توجهی به نیاز کشور نشده است و فقط کارخانه تولید مدرک به راه انداختیم، در حالی که برخی رشتهها در کشور موردنیاز نیست و باید تعطیل شود.
وی گفت: براساس سند ۲۰۳ مستشاران خارجی باید به آموزش و پرورش ما نظارت کنند. هر کجای دنیا که پیشرفتی صورت گرفته، بر اساس نظم و حساب و کتاب بوده، ما غربگرایی میکنیم ولی این مسائل را رعایت نمیکنیم و به جای آن پای سند همجنسبازی را امضا میکنیم، بحث عقیم کردن کارتنخوابها را مطرح کردند، در حالی که به طور کلی نباید اصلاً کارتنخوابی وجود داشته باشد که چنین بحثی مطرح شود، ولی در همان نظام سرمایهداری ببینید که چه تعداد کارتنخواب وجود دارد.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: میگویند باید گزارش سالانه به آنها ارائه دهیم که چقدر اینترنت بدون فیلتر در اختیار زنان و کودکان قرار میدهیم، البته ما که در این مسائل جلوتر رفتهایم، ولی چرا باید به آنها تعهد بدهیم؟ میگویند برای کنترل جمعیت باید به آنها تعهد بدهیم، نرخ رشد جمعیتمان به صفر رسیده است و حالا که آنها میخواهند باید آن را به زیر صفر برسانیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: میگویند باید تحول دینی، عقیدتی، سیاسی و اخلاقی داشته باشید، بحث تجارت جهانی را براساس سازمان تجارت جهانی مطرح میکنند، بحث مدیریت سواحل ایران را مطرح میکنند و در برابر اینها اسناد بالادستی کنار گذاشته میشود و دیگر نباید قوانین خودمان را رعایت کنیم و حتی دولت ما باید تحت نظارت آنها قرار بگیرد، البته برخی مسائل مانند آموزش همگانی جزو شعارهای خودمان بوده، اما وقتی اینها را هم عمل کنیم گویا به دستور آنها عمل کردهایم.
رحیمپور ازغدی خاطرنشان کرد: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را گزینشی عمل میکنند که با این سند دیگر همین مقدار هم عمل نمیشود، بهطوری که گاهی میخواهند به عنوان نظافتچی در یونسکو استخدام شوم، بلکه آنجا حرفی بزنیم که آقایان عمل کنند.
وی ادامه داد: ارسال اطلاعات دقیق در مسائل آموزشی و اجتماعی به سازمان ملل مانند مسائل هستهای است که قرار بود سازمان ملل نظارت کند و گفتند به آمریکا نمیگوییم در حالی که سازمان ملل نوکر آمریکاست، ما باید به بانک جهانی، یونسکو و یونیسف گزارش دهیم. تمام اطلاعات آموزشی، منابع، محتواها، معلمان، آموزشگیرندگان و اساتید را باید به آنها اعلام کنیم، یعنی بهطور رسمی خودمان برای آنها جاسوسی میکنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان سخنان خود با بیان اینکه سخنان من به دولت خاصی نیست، اضافه کرد: جریان لیبرالی مرعوب غرب را همیشه داشتهایم، حالا هم هست. برخی هم قصد خیانت ندارند، ولی مانند برجام عمل میکنند که یک برجام آمریکا دارد و یک برجام هم در دلمان داریم، ولی نهادهای بینالمللی برجام آمریکا را قبول دارند.
###