سازمان ملل: فرصت برای جلوگیری از گرمایش زمین تقریبا تمام شده

پرسش:سازمان ملل روز پنجشنبه اعلام کرد انباشت گازهای گلخانه‌های در جو زمین به رکورد تازه‌ای رسیده و برای جلوگیری از گرمایش زمین فرصت زیادی باقی نیست.

پرسش:سازمان ملل روز پنجشنبه اعلام کرد انباشت گازهای گلخانه‌های در جو زمین به رکورد تازه‌ای رسیده و برای جلوگیری از گرمایش زمین فرصت زیادی باقی نیست.

 

پرتی تالاس رئیس سازمان جهانی هواشناسی در بیانیه‌ای گفت: «بدون کاهش فوری دی‌اکسیدکربن و دیگر گازهای گلخانه‌ای تغییرات آب‌وهوایی هرچه بیشتر اثرات ویرانگر و غیرقابل بازگشتی برای حیات در زمین به ارمغان خواهد آورد.»

رئیس سازمان جهانی هواشناسی هشدار داد: «فرصت برای اقدام تقریبا به پایان رسیده است.»

در همین حال میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در نامه‌ای به کنفرانس آب‌وهوایی سازمان ملل که ماه آینده در لهستان برگزار می‌شود نسبت به پیامدهای تغییرات آب و هوایی هشدار داد.

میشل باشله نوشت: «همه کشورها، زیست‌بوم‌ها، مردم و اشکال حیات چه بسا به سادگی از بین بروند.»

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرده که بر اساس قرائن موجود کشورها به تعهدات مندرج در توافقنامه پاریس عمل نکرده‌اند.

به گفته پرتی تالاس رئیس سازمان جهانی هواشناسی در طول ۳ تا ۵ میلیون سال گذشته انباشت دی‌اکسید کربن در جو زمین بدین اندازه نبوده است. در آن زمان دمای زمین ۲ تا ۳ درجه گرمتر بود.

برپایه گزارش سازمان ملل دیگر گازهای گلخانه‌ای نظیر متان، مونوکسید دی نیتروژن و تری‌کلروفلوئورومتان نیز در جو زمین افزایش یافته است.

آب شدن یخ‌های قطب، تغییر جریان‌های اقیانوسی، تغییر الگوهای فصلی و بارشی، تشدید توفان‌ها و دوره‌های طولانی گرما از جمله پیامدهای گرمایش زمین است.

 

###




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.