نرخ رشد اقتصادی چین کاهش یافته است

پرسش:نرخ رشد اقتصاد کاهش یافته و کارشناسان دلیل آن را اختلاف تجاری با آمریکا دانسته‌اند.

پرسش:نرخ رشد اقتصاد کاهش یافته و کارشناسان دلیل آن را اختلاف تجاری با آمریکا دانسته‌اند.

گزارش وضعیت اقتصاد چین در سه‌ماهه سوم سال جاری (تا پایان ماه سپتامبر) نشان می دهد که نرخ رشد اقتصاد این کشور ٦.٥ درصد بوده که پائین‌ترین نرخ از سه ماهه اول سال ٢٠٠٩ بوده است. کاهش نرخ رشد اقتصادی چین قابل پیش بینی بود اما رقم اعلام شده از ٦.٦ درصد که قبلا پیش بینی شده بود هم کمتر بوده است.

این نرخ در سه ماهه قبلی ٦.٧ درصد بود و این نگرانی ایحاد شده است که ممکن است نرخ رشد اقتصادی چین در ماه‌های آینده حتی کاهش بیشتری هم پیدا کند.

اگرچه نرخ رشد بالای ٦ درصد در مقیاس جهانی نرخ قابل توجهی است، اما اقتصاد چین طی یکی دو دهه اخیر با سرعت کم سابقه‌ای رشد کرده و آن را رتبه کشور دارنده دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از ایالات متحده ارتقاء داده است. با توجه به این موقعیت، رشد اقتصادی چین بر شرایط اقتصادی جهان هم تاثیر می‌گذارد.

کارشناسان گفته‌اند که دلیل اصلی کاهش نرخ رشد اقتصاد چین جنگ تجاری با آمریکا و وضع یا افزایش تعرفه‌های گمرکی متقابل بوده است. آمریکا طی سال‌های اخیر دارای کسری تجاری قابل توجهی با چین بوده و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، چین را به دنبال کردن سیاست‌های غیرمنصفانه تجاری علیه آمریکا متهم کرده و برای کاهش این کسری، تعرفه‌هایی را بر برخی کالاهای وارداتی چینی وضع کرده است.

رشد اقتصادی چین در گذشته به شدت به جلب سرمایه خارجی و صادرات کالا متکی بود اما به گفته برخی کارشناسان، در سال‌های اخیر به خصوص پس از بحران بانکی ده سال پیش، برنامه اقتصادی این کشور بیش از گذشته به عوامل داخلی متکی بوده است.

با اینهمه، هنوز هم چین صادرکننده عمده کالا در جهان است و صادرات همچنان نقشی عمده در اقتصاد این کشور ایفا می‌کند.

 

 

###

 




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.