کشتیها هم خودران میشوند؟
پرسش:شرکت رولزرویس که در زمینه هوانوردی و دریانوردی یکی از شرکتهای پیشرو در جهان است قصد دارد با همکاری شرکت اینتل، کشتیهای خودران را توسعه دهد. این شرکت اعلام کرده است که از پردازندههای اینتل برای توسعه کشتیهای خودران استفاده خواهد کرد. با این فناوری در چند سال آینده کشتیهای خودرانی وارد بازار خواهند شد که هزینه کشتیرانی را بسیار کاهش خواهند داد.
پرسش:شرکت رولزرویس که در زمینه هوانوردی و دریانوردی یکی از شرکتهای پیشرو در جهان است قصد دارد با همکاری شرکت اینتل، کشتیهای خودران را توسعه دهد. این شرکت اعلام کرده است که از پردازندههای اینتل برای توسعه کشتیهای خودران استفاده خواهد کرد. با این فناوری در چند سال آینده کشتیهای خودرانی وارد بازار خواهند شد که هزینه کشتیرانی را بسیار کاهش خواهند داد.
رولزرویس و اینتل یک برنامه زمانی بلندمدت را در همین راستا برای توسعه ناوگان خودران در دریا برای سال ۲۰۲۵ تدوین کردهاند. این برنامه در بریتانیا و نیز در مراکز تحقیقاتی در فنلاند و نروژ هم پیگیری میشود.
آنگونه که اینتل اعلام کرده است طراحی کشتیهای خودران نیاز به پردازندههایی دارد که بتواند حجم زیادی از اطلاعات را در سرعت بالا و با امنیت لازم، پردازش کنند. برای توسعه کشتیهای خودران، اینتل بخشهای الکترونیکی و هدایت هوشمند را توسعه میدهد و رولزرویس به توسعه بخشهای مکانیکی و سازگاری آن با بخشهای هوشمند خواهد پرداخت.
بیشتر حمل و نقل جهان از طریق دریاها انجام میشود و برخی میترسند با هک شدن این کشتیهای خودران، حمل و نقل جهانی دچار بحران شود. اما مدیران ارشد این دو شرکت میگویند با استفاده از کشتیهای خودران علاوه بر کاهش هزینهها، میتوان ایمنی را افزایش داد و از طرفی راندمان کاری هم به دلیل جایگزین شدن ماشین به جای انسان بیشتر خواهد شد. گذشته از بحثهای امنیت سایبری، یکی از نگرانیها، تولید پردازندهای است که بتواند حجم بالای دادهها را پردازش کند و از واحد عصبی مناسبی برای پردازشهای مبتنی بر هوش مصنوعی بهره ببرد.
این پردازنده باید بتواند اطلاعات مختلف حسگرهای دیداری و موقعیتیابها را با دادههای مختلف دوربینهایی که با کیفیت بالا تصاویر را ثبت میکنند، پردازش کرده و آن را با اطلاعات مختلف مراکز فرماندهی و همچنین دادههای ماهواره ای و رادارها مطابقت دهد. پیشبینی میشود حدود یک ترابایت داده در هر روز برای هدایت کشتی بصورت خودران تولید شود.
قرار است از پردازندههای زئون اینتل در کشتیهای خودران استفاده شود. از طرفی برای ذخیره داده هم باید از سریعترین حافظههای جهان استفاده شود.
مدیران این دو شرکت معتقد هستند این کشتیها باعث میشود تا خطاهای انسانی کاهش چشمگیری پیدا کنند. ولی از سوی دیگر شاید این نوع کشتیها سبب بیکاری بسیاری از دریانوردان در سالهای آینده شوند.
گذشته از کشتیها، برنامه گستردهای هم برای خودروان شدن کامیونها و هواپیماها در حال انجام است.
به گزارش رویترز بوئینگ تصمیم دارد برخی فناوریهای مربوط به ساخت هواپیماهای بدون خلبان را در چند سال آینده آزمایش کند.
اگرچه هواپیماهای مسافربری هم اکنون نیز میتوانند با استفاده از رایانههای موجود در کابین خلبان بخشی از روند پرواز را انجام دهند، نظارت خلبان و کمک خلبان بر روند کار، لازم است تا قادر باشند در زمان مناسب و در صورت خطای سیستم یا بحرانی شدن شرایط کار را بهدست گیرند.
مایک سینت، نایب رئیس بخش توسعه محصول بوئینگ، میگوید «شاید هواپیمای بدون خلبان ایده دور از دسترس به نظر برسد اما باتوجه به آنکه پهپادهایی با قیمت کمتر از هزار دلار وارد بازار شدهاند، میتوان ادعا کرد که فناوری زیربنایی برای این روند مهیا شده است».
شرکتهای حمل و نقل زمینی هم بدنبال توسعه کامیونهای خودران هستند تا از هزینه دستمزد رانندگانشان خلاص شوند.
البته با خودران شدن وسایل حمل و نقل یک خطر بزرگ در کمین است و آن هک شدن سیستمها است.
###