۰۱ بهمن ۱۳۹۵


کد: 38307 | تاریخ : ۱۷ دی ۱۳۹۵ | ساعت: 05:10 | سرویس: آخرین اخبار, ارتباطات, اقتصاد | بازدید: 64 بازدید
پرینت (چاپ)

پرسش:وزارت راه و شهرسازی قصد دارد علاوه بر نوسازی ناوگان هوایی ایران ، ناوگان ریلی ایران را هم توسعه دهد به همین دلیل شرکت‌های فرانسوی ، آلمانی، کره ای، چینی و ژاپنی تا کنون قرار شده بیش از ده میلیارد دلار در صنعت ریلی ایران سرمایه گذاری کنند در جدید‌ترین قرار داد هم ایران اعلام کرده برای نوسازی بخشی از ناوگان ریلی و خطوط راه آهن ایران قرار است با شرکت‌های ایتالیایی بیش از چهار میلیارد یورو سرمایه گذاری را انجام دهد.

پرسش:وزارت راه و شهرسازی قصد دارد علاوه بر نوسازی ناوگان هوایی ایران ، ناوگان ریلی ایران را هم توسعه دهد به همین دلیل شرکت‌های فرانسوی ، آلمانی، کره ای، چینی و ژاپنی تا کنون قرار شده بیش از ده میلیارد دلار در صنعت ریلی ایران سرمایه گذاری کنند در جدید‌ترین قرار داد هم ایران اعلام کرده برای نوسازی بخشی از ناوگان ریلی و خطوط راه آهن ایران قرار است با شرکت‌های ایتالیایی بیش از چهار میلیارد یورو سرمایه گذاری را انجام دهد.

هم اکنون ایران درصدد توسعه شبکه راه آهن خود به ۲۵ هزار کیلومتر از ۱۰ هزار کیلومتر فعلی است و هفت هزار و پانصد کیلومتر آن در دست ساخت است.

در حال حاضر در ایران برنامه ریزی شده تا راه آهن تهران- اصفهان و تهران- مشهد سریع السیر شود؛ که از این دو طرح، در حال حاضر نخستین قطار سریع السیر در مسیر تهران- قم- اصفهان به طول ۴۱۲ کیلومتر در حال اجراست و برنامه حرکت آن بر مبنای سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شده است.

عباس نظری مدیر کل امور بین الملل راهآهن ایران از نهایی شدن مذاکرات ابتدایی با کشور ایتالیا برای سرمایه گذاری چهار میلیارد یورویی در راه آهن ایران خبر داد و گفته است : «طبق برنامه ریزی های صورت گرفته این کشور سرمایه گذاری مستقیم خود را در دو خط سریع السیر ریلی قم به اراک و تهران به همدان انجام خواهد داد و همچنین در حوزه تامین ناوگان راه آهن سریع السیر نیز حضوری جدی خواهد داشت. در راه آهن سریع السیر پیشنهادهای سرمایه گذاری کشور چین را نیز داشته ایم که در خط تهران – قم – اصفهان اجرایی شده و در حوزه برقی سازی تهران – مشهد نیز گام های مهمی در این زمینه برداشته شده است»

برای توسعه خطوط سریع السیر در ایران شرکت‌های آلمانی هم سرمایه گذاری خواهند کرد قرار شده است آلمانی ها شش پروژه از جمله افزایش سرعت قطار تهران ـ تبریز و همچنین حمل و نقل حومه‌های تهران و تبریز را در ایران پیاده سازی کنند.

از سوی دیگر شرکت هایی از آلمان تفاهمنامه هایی در زمینه سیگنالینگ قطار اصفهان ـ شیراز و همچنین کرمان ـ زاهدان امضا کرده اند.

یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت راه آهن و شرکت تالس در زمینه محور پرسرعت تهران‌قم‌اصفهان، ایجاد چارچوب همکاری بین شرکت راه آهن و شرکت زیمنس در زمینه سیگنالینگ و همچنین یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت راه آهن و شرکت زیمنس در زمینه ارتقای سرعت محور قطار تهران ـ تبریز از مهمترین قراردادهای راه آهن در ایران برای تحول خطوط ریلی است.

الکساندر دوبرینت وزیر ترابری آلمان دراین باره گفته است: «ما قراردادهایی امضا کردیم که زیمنس بتواند فعالیت بین وزارتخانه و شرکتها را فعال کند. از جمله این پروژهها سریعسازی خط راه آهن تهران ـ تبریز به عنوان یک کار زیربنایی و دادن سیگنالینگ به خطوط راه آهن ایران است همچنین در اختیار قرار دادن ۷۰ لوکوموتیو دیزلی به راه آهن ایران در دستور کار قرار گرفته است.»

در کنار شرکت‌های آلمانی و ایتالیایی شرکت‌های فرانسوی هم بخش دیگری از توسعه راه آهن ایران را بر عهده خواهند گرفت.

عباس نظری مدیر کل امور بین الملل راهآهن ایران از اقبال جدی فرانسه نسبت به سرمایهگذاری در راهآهن ایران خبر داده و افزوده است: «در طول ماه های گذشته مذاکرات جدی با طرفهای فرانسوی داشتهایم تا آنها چه در زمینه مطالعه و چه در زمینه سرمایه گذاری به راه آهن ایران کمک کنند. به احتمال زیاد فرانسوی‌ها در توسعه قطارهای حومه ای ایران نقشی مهمی ایفا خواهند کرد.»

البته برای توسعه راه آهن به غیر از شرکتهای فرانسوی قرار است شرکت‌های کرهای هم فعال شوند.

یکی از بزرگترین قراردادهای فعلی بین ایران و کره جنوبی مربوط به راه آهن اصفهان -اهواز است که اعتبار مورد نیاز برای اجرایی شدن آن ۶میلیارد یورو برآورد میشود. ساخت راه آهن اصفهان‌ اهواز به طول ۵۴۰ کیلومتر با کره جنوبی انجام خواهد شد.

با اجرای این طرح فاصله ریلی بین دو استان خوزستان و اصفهان ۴۵۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت. در کنار این قرار داد شرکت هیوندایی هم ۴۵۰ واگن جدید به راه آهن ایران خواهد فروخت.

دیگر کشور فعال آسیایی در راه آهن ایران چین خواهد بود هم اکنون چین یکی از پیشتازان قطارهای پر سرعت در جهان است.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این رابطه گفته است: «ارزش یادداشت تفاهم با چین حدود دو میلیارد دلار برای ارتقای قطار تهران- مشهد است. با این قرارداد سرعت طراحی قطار به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت و سرعت عملیاتی آن به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد و سیستم کل آن نیز از دیزلی به برقی تغییر میکند.»

عباس نظری مدیر کل امور بین الملل راه آهن ایران دراین باره گفته است :« در راه آهن سریع السیر پیشنهادهای سرمایه گذاری کشور چین را نیز داشته ایم که در خط تهران – قم – اصفهان اجرایی شده و در حوزه برقی سازی تهران – مشهد نیز گامهای مهمی در این زمینه برداشته شده است.»

ایران به غیر از توسعه خطوط داخلی در تدارک توسعه سه خط راه آهن بین المللی از طریق ایران است.

یکی از این خطوط ، خط راه آهنی است که چین را به اروپا متصل می کند و ایران در این طرح پل ارتباطی بین آسیا و اروپا خواهد شد.

عباس نظری مدیر کل امور بین الملل راهآهن ایران با بیان اینکه برنامه ریزی های گسترده ای برای اتصال ریلی مستقیم به کشور چین انجام گرفته، گفته است :« برای این اتصال باید کشورهایی چون افغانستان و تاجیکستان از یکسو و قزاقستان و ترکمنستان نیز از سوی دیگر گام های مثبتی را در این زمینه بردارند. برای رسیدن به چین از طریق افغانستان نیاز به حدود دو هزار کیلومتر ریلکشی وجود دارد تا بتوان از این مسیر جدید استفاده کرد. در این زمینه نیز مذاکرات ابتدایی و مسائل سیاسی مدنظر حل شده و طرفین در حال مذاکره بر سر فاینانس هستند تا امکان اجرایی شدن این طرح فراهم شود.»

ایران به غیر از این خط در تدارک دو مسیر یکی از شمال به جنوب (برای اتصال روسیه به خلیج فارس) و دیگری خط جنوب شرقی به شمالی شرقی ایران است . این خط از طریق بندر چابهار هند را از راه آبی – ریلی به کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان وصل خواهد کرد.

عباس نظری مدیر کل امور بین الملل راهآهن ایران دربارهی آخرین وضعیت اتصال ریلی ایران به آذربایجان می گوید :«در کریدور شمال به جنوب ما یک حلقه مفقوده مهم داریم که آن حدفاصل رشت تا آستاراست. با رسیدن این مسیر میتوان انتظار داشت توان ریلی ایران در این عرصه به شکلی جدی افزایش یابد. پس از آنکه پل ریلی آستارا به آستارا افتتاح شود با باراندازی که در این منطقه تعریف خواهد شد امکان افزایش سه میلیون تنی ظرفیت حمل بار در راه آهن به وجود خواهد آمد.»

مدیر کل امور بین الملل راه آهن با اشاره به دستور رییس جمهور آذربایجان برای تامین ۵۰۰ میلیون دلار منابع اعتباری لازم برای تکمیل مسیر رشت به آستارا، گفته است :« با رسیدن این منابع که حدودی نیمی از هزینه ساخت این پروژه بزرگ را تامین می کند، می توان انتظار داشت شرایط در راه آهن شمال غربی ایران بهبود جدی پیدا کند.»

###


دیدگاه ها :




آخرین اخبار