انتقاد از «دخالت نابجای» دادستانی قوچان در لغو کنسرت شهرام ناظری

پرسش:پس از لغو کنسرت شهرام ناظری در شهر قوچان در استان خراسان رضوی، پروانه سلحشوری نماینده اصلاح‌طلب مجلس، و عباس سلیمی نمین از چهره‌های اصولگرا، به لغو این کنسرت اعتراض کرده‌اند.

پرسش:پس از لغو کنسرت شهرام ناظری در شهر قوچان در استان خراسان رضوی، پروانه سلحشوری نماینده اصلاح‌طلب مجلس، و عباس سلیمی نمین از چهره‌های اصولگرا، به لغو این کنسرت اعتراض کرده‌اند.

پروانه سلحشوری ، ضمن انتقاد از دخالت «نابجای» دادستان‌ها در لغو کنسرت‌ها گفت که بر اساس قانون، جایگاهی برای ورود دادستانی‌ به موضوع کنسرت‌ها تعریف نشده است.

او در گفت‌وگو با وب‌سایت خانه ملت، وابسته به مجلس، ضمن انتقاد از دخالت دادستانی‌ها در کار دولت، این اقدامات را «ابزاری برای نشان دادن قدرت از سوی گروه خاص» خواند.

این عضو فراکسیون امید مجلس اضافه کرد: «متأسفانه مصاحبه‌ها و موضع‌گیری‌ها در این خصوص نیز کارکرد خود را از دست داده‌ است و ما هرچه بگوییم فایده‌ای ندارد».

او تأکید کرد: «اینکه کنسرت در برخی از مناطق کشور برگزار می‌شود و در برخی مناطق دیگر با دخالت‌های بی‌مورد لغو می‌شود، قابل درک نیست».

کنسرت موسیقی سنتی شهرام و حافظ ناظری که قرار بود روز جمعه در شهر قوچان در استان خراسان رضوی برگزار شود، به دستور دادستان این شهر لغو و محل برگزاری کنسرت نیز پلمب شد.

پس از آن اعلام شد که شهرام ناظری «به علت فشار و خستگی» در بیمارستان بستری شده است.

رمضانعلی آذری، دادستان قوچان، دلیل لغو این کنسرت را «نامناسب بودن» محل برگزاری آن خوانده و گفته بود که «شأن هنرمندان و مردم قوچان» در انتخاب محل برگزاری کنسرت نادیده گرفته شده است.

آذری روز شنبه هم «ناایمن» بودن سالن برگزاری را دلیل لغو این کنسرت اعلام کرد.

در همین حال عباس سلیمی نمین، از چهره‌های اصولگرا، در یادداشتی این پرسش را مطرح کرد که «آیا دادستان در ارتباط با تشخیص این‌که محل برگزاری یک فعالیت هنری مناسب با شأن هنرمندان و مردم است یا خیر، مسئولیتی دارد؟».

او با اشاره به سابقه لغو کنسرت‌ها در استان خراسان رضوی افزود: «بر مسئولان محترم قضائیه فرض است که در این زمینه تحقیق کنند که آیا مورد اخیر نیز در ارتباط با برداشت شخصی یکی از مقام‌های این استان است که حریم امام هشتم را کل استان می‌داند یا خیر؟».

حجت الاسلام احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی، با برگزاری کنسرت در شهرهای این استان مخالفت کرده و روز ۳۰ فروردین نیز گفته بود که با برگزاری کنسرت «در سراسر کشور» مخالف است.

لغو کنسرت‌ها واکنش‌ مقام‌های دولت حسن روحانی را به دنبال داشت اما در ‌‌نهایت علی جنتی، وزیر ارشاد گفته بود که این وزارتخانه از برگزاری کنسرت در شهر مشهد صرف نظر کرده است.

غلام‌علی صادقی، دادستان مشهد، روز یکشنبه چهارم تیر، گفته بود که برگزاری کنسرت در این شهر «با توجه به اتفاق نظر علما صحیح نیست» و برای برای برگزاری کنسرت درد یگر شهرستان‌های استان خراسان رضوی نیز «شرایط و تضمین‌هایی» وجود دارد.

مخالفت امام جمعه مشهد با برگزاری کنسرت در حالی صورت گرفت که ابراهیم رئیسی، داماد و نامزد مورد حمایت او در انتخابات ریاست جمهوری، با امیرحسین مقصودلو، ملقب به «تتلو» یکی از خوانندگان «زیر‌زمینی» جنجالی در ایران ملاقات کرد.

در جریان این دیدار که تصاویر آن به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، ‌ تتلو از نامزدی آقای رئیسی در این دوره از انتخابات حمایت کرد.

رئیسی در عین حال در فیلم تبلیغاتی خود با عنوان «کنسرت مردم» گفته بود که «آیا مشکل اصلی مردم کنسرت است».

در مقابل حسن روحانی در سخنرانی خود در مشهد، دو روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری، گفت: «شما به مردم گفتید اگر هنر می‌خواهید از مشهد بروید بیرون. حال می‌خواهید ایران را بگیرید و به مردم بگویید از ایران بروید بیرون؟»

او در مصاحبه مطبوعاتی خود پس از انتخابات ریاست جمهوری نیز ضمن اشاره کنایه‌آمیز به دیدار ابراهیم رئیسی با امیر تتلو گفت که در انتخابات ریاست جمهوری «همه با موسیقی آشتی کردند».

پس از لغو کنسرت‌های مختلف در استان خراسان رضوی، تعدادی از امامان جمعه دیگر شهرها نیز با برگزاری کنسرت دراین شهر‌ها مخالفت کرده‌اند.

 

###




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.